23948sdkhjf

Det aller første X-BOW-cruiseskipet er levert

«Greg Mortimer», som er det første ekspedisjonscruseskipet i Sin Stones INFINITY-serie, ble døpt og overlevert under en seremoni ved det kinesiske verftet China Merchans Heady Industri nylig. Skipet er designet av Ulstein Design & Solutions.

Det er Ulstein Design & Solutions som sammen med rederiet og deres kunder, Aurora Expeditions, som har designet skipet. Fartøyet er nå klar for første tur til Antarktis, melder Ulstein Group i en pressemelding.

Skipet har fått navnet sitt etter «Greg Mortimer», som er grunnleggeren av Aurora Expeditions, det australske selskapet som har chartret skipet.

– Skipsdesignkontraktene for SunStone Ships var et gjennombrudd for Ulstein i ekspedisjonscruisemarkedet, og vi er glade for at partneren vår, CMHI-verftet, har levert det første kinesiskbygde ekspedisjonscruiseskipet. Fra Ulsteins side er det lagt ned en stor innsats for å ivareta behovene for passasjerer og mannskap. Ulstein har fokusert på å utvikle et fartøy som skal være en best mulig plattform for uforglemmelige reiser for passasjerene, sier Tore Ulstein, COO Ulstein Design & Solutions og viseadministrerende direktør i Ulstein Group.

«Greg Mortimer» er det første av potensielt 10 polare ekspedisjonscruiseskip for det amerikanske reederiet SunStone Ships. Alle skal bygges ved CMHI-verftet i Kina. Fartøyet er det aller første ekspedisjonscruiseskipet der Ulsteins patenterte X-BOW-løsning er en del av designet. Det 104 meter lange skipet er bygd i samsvar med Polar Class 6-standarder for ekspedisjoner i kalde farvann. Der er 80 passasjerlugarer med private bad og balkonger.

Andre fasiliteter inkluderer en restaurant og bar, et forelesingsrom, en salong, et 180-graders innendørs observasjonsdekk og utvendige utsiktsområde. Etter en lang dags utflukt på isen kan passasjerene velge å trekke seg tilbake til skipets treningsrom, sauna og spa eller ett av de to boblebadene. Verdt å nevne er også en spesialdesignet plattform for kajakkpadlere og dykkere, en dedikert lasteplattform for gummibåter på havnivå, og et omkledingsrom/garderobe for utflukter. Sideporter mugliggjør lasting og lossing av fire gummibåter samtidig, går det fram av pressemeldingen.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093