23948sdkhjf

Skal løfte 170 tonn om bord på fartøy

I morgen, onsdag, skal 170 tonn løftes om bord på Solstad Offshores fartøy Normand Frontier. Det er AS Mekanikk som har bygget hangaren til Ocean Infinity.

AS Mekanikk Skips og Industriservice holder på å bygge en hangar til Ocean Infinity i Gravdal Bergen. Denne hangaren skal monteres på Solstad Offshore-skipet Normand Frontier, og er det samme hangar-systemet som AS Mekanikk bygget til Seabed Constructor, og det blir dermed det andre hangar-systemet som bygges ved verftet i Gravdal. Selve løftet om bord i fartøyet skjer ved hjelp av kranlekter onsdag denne uka, og det er 170 tonn som skal løftes om bord.

Mekanikk Skips Industriservice har i sin nåværende form eksistert siden 1970, men har røtter tilbake til 1920. Siden 2008 har AS Mekanikk holdt til med eget verksted i Gravdal på Laksevåg, og nå er det Jens Sulen som eier og driver selskapet med hjelp fra de ansatte. Her har AS Mekanikk tilgang på ISPS-kai, som bedriften er ansvarlig for og drifter etter deres produksjon.

- Vi er en bedrift som tar alle mulige oppdrag, det være seg på skip eller landbasert industri. Vi er bare 10 fast ansatte, men etter så mange år med drift så har vi knyttet til oss utallige firma som er en telefon unna for å hjelpe oss. I forbindelse med byggingen av hangaren til Ocean Infinity er vi nesten totalt 40 engasjerte platearbeidere, sveisere, rørleggere, mekanikere og annet. Dette er personell som også var med på den forrige hangaren. Dette er fantastisk flinke arbeidere, jeg blir like imponert hver gang jeg er i verkstedet å ser hva de får til, sier Stanley Eide i AS Mekanikk. Han er anvarlig for HMS-ledelse og logistikk ved bedriften i Gravdal.

BYGGING: Bygging av hangaren ved AS Mekanikk i Gravdal i Laksevåg. FOTO: AS MEKANIKK

- Vi er fortiden det største «verftet» i Bergen, legger han til.

Bedriftens omsetning varier ettersom hvilke oppdrag og prosjekter man får. Byggingen av hangaren som onsdag skal løftes om bord i Normand Frontier, bidrar solid til kassa. Andre år kan omsetningen, ifølge Eide, være mye mindre, men han opplyser at omsetningen i snitt har ligget på om lag 25 millioner kroner de siste fem årene.

- Vi bestreber oss å bruke lokale leverandører så mye som overhodet mulig. Både elektriker- og hydauolikk-spesialister er lokale firmaer, sier Eide videre.

I Gravdal har også Swire Seabed sin «hjemmehavn» når de foretar mobiliseringer for nye oppdrag.

Ocean Infinity har også kontor og lager der.

 

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.121