Økt salg og godt resultat for Jotun
Jotun omsatte for 12 875 millioner kroner i årets første åtte måneder, og leverte et driftsresultat på 1749 millioner kroner. Dette er en solid økning sammenlignet med samme periode i fjor.
Salgsøkningen på åtte prosent skyldes sterk vekst i salget av industrimaling, samt forbedring i salget av skipsmaling. For å kompensere for høyere råvarepriser har Jotun tidligere økt salgsprisene, noe som fortsatt bidrar til topplinjeveksten sammen med positive valutaeffekter.
– I segmentet for industrimaling er det god fart, med særlig høy aktivitet i Kina. Samtidig har salget av skipsmaling til nybygg ved verftene i Sør-Korea mer enn doblet seg sammenlignet med i fjor. Dette er viktige markeder for oss, og vi forventer at den positive utviklingen fortsetter i månedene fremover, sier konsernsjef Morten Fon.
Driftsresultatet økte med 52 prosent til 1749 millioner kroner (2018: 1154 millioner). Solid salgsvekst og bedrede marginer er de viktigste bidragsyterne til resultatet. I tillegg har god kontroll på kostnader ført til lav vekst i driftskostnadene så langt i år.
– Råvareprisene har vært gunstige hittil i år, noe som slår positivt ut for Jotun i 2019. Samtidig knytter det seg usikkerhet til videre utvikling i råvaremarkedet, kommenterer Fon.
Jotun har investert 1009 millioner kroner så langt i 2019 (2018: 589 millioner), noe som utgjør om lag åtte prosent av omsetningen. Blant investeringene er nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, nye fabrikker i Egypt og Vietnam samt nytt forskningssenter i Dubai.
– Jotun har en tydelig organisk vekststrategi, og dette er viktige investeringer som vil legge til rette for videre vekst fremover, sier Fon.
Høydepunkter så langt i 2019:
- Salgsvekst og sterkt resultat
- Høy aktivitet i flere viktige markeder
- Videre investeringer i forskning og produksjon
Jotun omsatte for 12 875 millioner kroner i årets første åtte måneder, og leverte et driftsresultat på 1749 millioner kroner. Dette er en solid økning sammenlignet med samme periode i fjor.
Salgsøkningen på åtte prosent skyldes sterk vekst i salget av industrimaling, samt forbedring i salget av skipsmaling. For å kompensere for høyere råvarepriser har Jotun tidligere økt salgsprisene, noe som fortsatt bidrar til topplinjeveksten sammen med positive valutaeffekter.
– I segmentet for industrimaling er det god fart, med særlig høy aktivitet i Kina. Samtidig har salget av skipsmaling til nybygg ved verftene i Sør-Korea mer enn doblet seg sammenlignet med i fjor. Dette er viktige markeder for oss, og vi forventer at den positive utviklingen fortsetter i månedene fremover, sier konsernsjef Morten Fon.
Driftsresultatet økte med 52 prosent til 1749 millioner kroner (2018: 1154 millioner). Solid salgsvekst og bedrede marginer er de viktigste bidragsyterne til resultatet. I tillegg har god kontroll på kostnader ført til lav vekst i driftskostnadene så langt i år.
– Råvareprisene har vært gunstige hittil i år, noe som slår positivt ut for Jotun i 2019. Samtidig knytter det seg usikkerhet til videre utvikling i råvaremarkedet, kommenterer Fon.
Jotun har investert 1009 millioner kroner så langt i 2019 (2018: 589 millioner), noe som utgjør om lag åtte prosent av omsetningen. Blant investeringene er nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, nye fabrikker i Egypt og Vietnam samt nytt forskningssenter i Dubai.
– Jotun har en tydelig organisk vekststrategi, og dette er viktige investeringer som vil legge til rette for videre vekst fremover, sier Fon.
Høydepunkter så langt i 2019:
- Salgsvekst og sterkt resultat
- Høy aktivitet i flere viktige markeder
- Videre investeringer i forskning og produksjon
Kilde: Pressemelding fra Jotun