Kostnadsendring i prosjekter på norsk sokkel
Equinor er operatør for 21 prosjekter i gjennomføringsfasen, med en samlet investering på drøyt 210 milliarder kroner. 20 av disse er på norsk sokkel eller ved norske landanlegg.
5.oktober startet produksjonen fra første fase av Johan Sverdrup, godt foran plan, og kostnadene er redusert med 31,4 milliarder kroner i 2019-kroner (40 milliarder i nominelle kroner, basert på fast valutakurs).
– Vi har startet produksjon fra fire felt på norsk sokkel på drøye tre måneder. I tillegg til gigantfeltet Johan Sverdrup har vi også startet opp Trestakk, Snefrid Nord og Utgard. Alle er levert foran eller på tidsplan og de fleste med reduserte kostnader i forhold til kostnadsestimatet i plan for utbygging og drift (PUD), sier Anders Opedal, konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring.
I statsbudsjettet som publiseres i dag offentliggjør Olje- og energidepartementet status for større prosjekter som er under utbygging eller nylig har startet opp. 13 av Equinors prosjekter er med i oversikten. Åtte prosjekter har redusert kostnadene siden plan for utbygging og drift, ett prosjekt står uendret mens fire prosjekter har økte kostnader.
To prosjekter har en økning som er større enn 20 prosent, som er usikkerhetsspennet ved kostnadsestimater i PUD. Siden forrige rapportering til statsbudsjettet har estimatene for Martin Linge-prosjektet økt med 7,9 milliarder i 2019-kroner. I mars 2018 overtok Equinor ansvaret for prosjektet, som da var kraftig forsinket og hadde store kostnadsoverskridelser.
– For Equinor er det aller viktigste at vi starter opp en sikker plattform. Martin Linge er et krevende prosjekt, og arbeidsomfanget har økt, det medfører økte kostnader og at det går noe mer tid før vi kan starte produksjon, sier Opedal.
Forventet oppstart er nå 3. kvartal 2020, et halvt år senere enn det Equinor kommuniserte i fjor. Nå jobber over 1.100 mennesker hver dag på feltet og på land med å gjøre plattformen klar til oppstart.
– Sammenkobling og ferdigstilling av Martin Linge er en enorm oppgave, men både vi og leverandørene våre jobber beinhardt for å komme i mål så vi kan starte opp en sikker plattform, sier Opedal.
Arbeidet med å oppgradere Njord A-plattformen og lagerskipet Njord Bravo har også vært mer omfattende enn forventet. Njord Future-prosjektet innebærer en omfattende rehabilitering for å forlenge levetiden for både plattform og lagerskip. Slik kan feltet produsere i ytterligere 20 år og ta imot nye funn.
Kostnadsøkningen på drøyt 4,5 milliarder kroner (2019) skyldes at det har vært nødvendig med mer omfattende utskiftinger enn forutsatt, på begge installasjoner.
Kilde: Pressemelding fra Equinor