Kjøstrekk for nytt havvindsfartøy
Det norske selskapet Offshore Heavy Transport (OHT) har under bygging et kraninstallasjonsskip for frakt og installasjon til bygging av havvindfarmer. Designet er basert på ‘Alfa Lift’-designet fra Ulstein.
Skipet blir bygd ved China Merchants Heavy Industry (CMHI) i Kina, der kjølstrekk-milepælen nylig ble markert.
For første gong har blokkene til skipet blitt samlet i tørrdokken for å bli satt sammen. Nå kan fartøyet snart begynne å ta form, flere uker før plan. Dette er dermed det neste viktige steget for å få skipet ut i markedet, etter at brennestarten fant sted 1. mars i år.
Denne milepælen ble markert med en kjølstrekkseremoni i slutten av. OHTs administrerende direktør Torgeir Ramstad takket arbeiderne hos CMHI og leverandørene for framdriften siden den første milepælen i mars.
- OHT verdsetter kvalitet, og vi har jobbet tett sammen med verftet for å sikre at vi får den ypperste byggekvaliteten, sa Ramstad.
- Dette banebrytende fartøyet vil yte tjenester til det voksende havvindmarkedet i flere 10-år framover, sa han videre.
OHTs adm. dir. Torgeir Ramstad under kjølstrekkseremonien i Kina. FOTO: OHT
Det spesialbygde fartøyet skal frakte og installere fundament til havvindfarmer. Skipet er på 48 000 dødvekttonn og har en 3000-tonns kran, og kan utføre tunge kranløft mens hoveddekket er senket ned under vann. Skipet tilfredsstiller de kommende kravene i havvindindustrien. Blant annet kan det på en tur frakte 10-11 havvindfundament eller tårn av gangen, hver av de på 1500 til 2000 tonn, for framtidas største forventede vindturbingeneratorer.
Den neste større milepælen blir sjøsetting i 2020, fulgt av levering i 2021.
OHT spesialiserer seg på å frakte store, tunge laster innen ulike markeder som olje og gass, havvind og store infrastrukturprosjekt. Alfa Lift-skipet vil bli det første skipet I flåten som blir bygd spesifikt for havvindmarkedet.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein