"Brannferja" gikk på diesel
Sjøfartsdirektoratet kommer med nye råd for elektriske ferjer etter brannen og eksplosjonen om bord i MF «Ytterøyningen». Samtidig kommer meldingen om at ferja gikk på diesel da eksplosjonen fant sted.
Da brannen og eksplosjonen fant sted natt til fredag i forrige uke, gikk MF "Ytterøyningen" på diesel, og ikke på batteri. Ferja hadde koplet fra batteripakken da brannen startet. Når ikke dette er koplet til vil brua på fartøyet ikke få viktige feilmeldinger, ifølge batteriprodusenten Corvus.
NRK skriver tirsdag morgen at ifølge Corvus har en batteripakke på en hybridferje av typen mF "Ytterøyingen" to ulike sett med kabe-systemer. Det ene settet går til propellene for framdrift og det andre for å gi brua informasjon. Batteriet var ikke koplet til batteriene da brannen startet.
Mandag ettermiddag meldte flere medier brannen om bord i ferja har ført til at det vil komme nye råd for elektriske ferjer, etter at det hadde vært hektisk aktivitet hos Sjøfartsdirektoratet. NRK skriver at Direktoratet ser så alvorlig på saken at de allerede er i ferd med å skrive nye hasteråd om sikkerheten om til andre elektriske ferjer.
– Vi er opptatte av at det er flere ferjer som har samme type framdrift. Derfor haster dette for oss, sier kommunikasjonssjef Dag Inge Aarhus i direktoratet til NRK. Rådene vil så snart råd er bli sendt ut til rederiene.
Det er ikke uvanlig at Sjøfartsdirektoratet sender ut hasteråd etter alvorlige ulykker eller hendelser, men rådene som blir sendt ut nå er foreløpige. Når mam har funnet brannårsaken i den angjeldende saken, vil det bli sendt ut mer omfattende sikkerhetsråd.
Aarhus sier til NRK at det er viktig å være tett på for å sjekke om det er ting som har skjedd som kan forhindre liknende situasjoner senere. Han opplyser også at det er gode dialog med både leverandøren av ferja, rederiet og andre som driver med liknende teknologi.