Satser på mobile roboter for frakt av paller
Robotic Innovation på Jæren satser nå mot industri, logistikksentre, helsesektor og flyplasser med sin nye pallelaster. Det autonome intelligente kjøretøyeT (AIV) har en kapasitet på 1000 kilo og fikk stor oppmerksomhet på OTD.
Pallelasteren har vært prøvd ut i et to måneders vellykket pilotprosjekt hos Øglænd System. Der ble den benyttet til å frakte paller fra produksjon til lager. For å kunne levere et vellykket prosjekt er det viktig vi jobber tett med de ansatte i bedriften som skal ta dette i bruk. Ved Øglænd System er pallelasteren blitt et hjelpemiddel for de ansatte, og bruken øket etter hvert som prosjektet skred frem. De ansatte kommuniserer enkelt med pallelasteren via en web-applikasjon på mobil, nettbrett eller pc.
- Denne teknologien trenger ingen integrasjon i bygg, vi skanner fasilitetene med en laserskanner i front av AIV som danner grunnlag for et kart som AIV navigerer i. God wifi-dekning kreves. AIV kan kommunisere med porter, heiser og dører. Flåtestyring kan ha overordnet kontroll på opptil 100 AIVer og sette prioritet på aktiviteter, oppgaver og styrer også ladesekvenser, sier daglig leder i Robotic Innovation, Annette Anfinnsen.
- Flåtestyringen gjør det også mulig å kommunisere mot kundens fabrikksystem via API, slik all transport og logistkk informasjon er tilgjengelig. Dette gir mulighet til automatisk tracking av varer, uttak fra lager, mottak produksjon etc., sier hun. Anfinnsen mener at dette er teknologi som bidrar til å gjøre norsk industri konkurransedyktig.
-All den tid personal bruker på å gå å hente ting kan utføres av våre mobile roboter. Personalet kan da bruke tiden sin på mer krevende verdiskapende oppgaver. Dette vil effektivisere og øke omsetning pr. ansatt. Det er også er viktig er at vi skaper norsk industri og arbeidsplasser rundt denne teknologien, før utenlandske aktører kommer på banen, fortsetter hun.
Nå vil Anfinnsen nå ut til flere med roboten.
- Vi ser et marked for slike mobile roboter – AIV’er – innen både industri og logistikksentre, i tillegg til helse og flyplasser, sier den daglige lederen.
Anfinnsen etablerte Robotic Innovation for 2,5 år siden og har arbeidet aktivt mot markedet siden den tid. Dette er ny teknologi og hun måtte skape et marked og ikke minst finne den kunden som var villig til først å ta teknologien i bruk og betale for det. Første kunde ble Avinor som ønsket en serviceassistent for å øke passasjeropplevelsen.
Hun arbeidet også mot næringsbygg og helsesektor. Etter hvert ble hun kontaktet av industrien som alltid er fremoverlendt med tanke på å ta i bruk ny teknologi for å holde seg konkurransedyktige. Den siste tiden opplever hun at stadig flere tar kontakt for å se på muligheter for bruk av AIVer i deres bedrift. Hun mener det har vært en modning i markedet siden hun startet. Generelt er det alltid en del skepsis når det gjelder roboter, folk er redd at deres arbeidsoppgaver skal bli erstattet. Mobile roboter skal først og fremst erstatte de kjedelige, tunge og repeterende oppgaven som i tillegg kan gi slitasjeskader på ansatte.
Annette Anfinnsen opplyser at Robotic Innovation er distributør av MIR, som er et dansk selskap som har spesialisert seg på AIV-teknologi. Robotic Innovation er en produkktutvikler som baserer sine produkt på AIV-teknologi, i tillegg til å utføre de system-integrasjoner av mobile robotløsninger, og oppfølging og service. Selskapet har mulighet til å levere AIVer med lastekapasitet på 100, 200, 500 og 1000 kilo. AIVene kan brukes til å frakte verktøy, paller, varer fra lager til produksjon, mellom produksjonslinjer, fra produksjon til lager, forbruksmatriell etc.
- AIV-teknologi er en investering i fremtiden og i de fleste tilfeller kan investeringen forsvares i løpet av 14 måneder, sier Anfinnsen.
Foreløpig har fokuset vært å levere på det norske markedet, men Anfinnsen avslører at noen utenlandske kunder har tatt kontakt.
- Vi skal være ledende i Norge på mobile robot løsninger og bygger opp organisasjonen etter marked og behov, primært i Norge nå i starten og vil etter hvert gå internasjonalt, smiler Anfinnsen, i det nok en kunde kommer bort til henne på OTD for å sjekke ut pallelasteren.