23948sdkhjf

Sår tvil om klimavennlige ferjer

Bergens Tidende (BT) skriver at en rapport slår fast at det er økonomisk risiko ved klimavennlige båter.

Norge er ledende på klimavennlige båter og ferjer. Det er satset store investeringer i både rederier og hos båtutbyggere, men nå kommet det nye opplysninger om at det er knyttet økonomisk risiko til klimavennlige båter, skriver BT.

Derfor går fylkesrådmannen i Vestland inn for to ulike anbudsløp fram til 2024, og det ene anbudsløpet omfatter kontrakter uten miljøkrav.

Batteridrevne ferjer byr også på utfordringer med hensyn til brann. Det ble klart da «Ytterøyningen» for en tid tilbake ble utsatt for brann i maskinrommet hvor lithiumbatteriene befinner seg. Brannvesenet hadde store problemer med å få kontroll over brannen med konvensjonelle slokkingsmidler.

Sogn og Fjordane har tidligere hatt som må å ha klimavennlige båter i drift innen mai 2022.

– Vi skal være det landet i verden som først tar i bruk utslippsfrie hurtigbåter, og vi skal gjøre det i stor stil, har klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) tidligere uttalt.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093