23948sdkhjf

Vellykket prøvetur for MS Fridtjof Nansen

Hurtigrutens nye hybriddrevne ekspedisjonsskip MS Fridtjof Nansen har den siste tida gjennomført prøvetur i fjordene på Sunnmøre. Resultatene er svært gode – og Hurtigruten setter nå det avanserte skipet i drift tidligere enn planlagt.

- Framdriften på prøveturen ble så god at vi kunne returnere om lag et døgn før planlagt tidsskjema, noe vi er veldig fornøyde med. Det ble gjort en kjempeinnsats i forkant av prøveturen med klargjøring, rydding og sjøsikring. Resultatene fra prøveturen er veldig gode, sier prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven Verft.

MS Fridtjof Nansen er sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen verdens første hybriddrevne cruiseskip. Begge er bygget ved Kleven Verft i Ulsteinvik, og skal seile på ekspedisjonscruise for Hurtigruten – som er verdens største ekspedisjonscruise-rederi.

Prøveturen er en viktig og nødvendig del av innspurten fram mot den planlagte leveringen av skipet.

- Vi har et veldig godt samarbeid med underleverandørene, noe som blant annet gjorde at vi hadde en god framdrift i arbeidet om bord på skipet også mens vi var ute på prøvetur, sier Vattøy.

Jomfruturen for MS Fridtjof Nansen var opprinnelig planlagt fra Hamburg 1. april 2020. Når Hurtigruten nå får skipet levert mot slutten av 2019, har de bestemt seg for å legge til en rekke nye ekspedisjonscruise for det splitter nye skipet før dette. 

- Det har gått utrolig bra i høst. Selv gjennom en krevende og usikker tid ved verftet har vi klart å omstille oss på en meget god måte. Det viser at de ansatte har stor lojalitet til verftet og alle har stått på og gjort en enorm innsats, sier Kjetil Bollestad, administrerende direktør ved Kleven Verft.

- Sammen med våre dyktige underleverandører, fikk vi sammen en unik erfaring og kompetanse ved byggingen av søsterskipet MS Roald Amundsen. Ved å ta denne i bruk, er vi nå i rute til å levere før nyttår i år, forteller Bollestad.

Under prøveturen ble teknologien om bord i det avanserte og høyteknologiske skipet satt på prøve, blant annet batteripakkene, thrustersystemet, navigasjonssystemet, støy- og vibrasjonsmålinger, manøvertester, det såkalte dynamic positioning (DP)-systemet. Skipet var også gjennom en fartsprøve.

Etter overleveringen til Hurtigruten, vil MS Fridtjof Nansen bli liggende til kai ved Kleven verft en tid på nyåret, der Hurtigruten vil bruke tiden fram mot de første seilingene i mars til opplæring og klargjøring

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095