Tråleren tømmes
Når dette skrives er arbeidet med å tømme dieseltankene i tråleren «Bukhta Naedznik» i full gang.
Etter det kommer en lekter som skal frakte den russiske tråleren til Bergen. Det var i utgangspunktet planlagt å slepe tråleren til Bergen, men hullet i skroget på skipet er så stort at det blir vanskelig. En lekter vil derfor frakte fartøyet til Bergen om to-tre dager, opplyses det til Nordlys.
Etter at kranlekteren «Gulliver» fikk båten på rett kjøl i havnebassenget i Tromsø, så har det vært jobbet med å få tømt lasterommet og fiskemelfabrikken om bord. Dette må gjøres slik at man kommer til dieseltankene, opplyses det fra Kystverket.
Også tanker med smøreolje og hydraulikkolje skal tømmes, i tillegg til å gjøre tråleren så lett som mulig ved å fjerne mest mulig annet utstyr. Blant annet skal kraner,vinsjer og annet utstyr bort.
Arbeidet med å sikre fartøyet har vært ledet av det russiske rederiet med støtte fra deres forsikringsselskap Skuld. I tillegg har Kystverket vært tett på arbeidet.
Kystverket har pålagt rederiet å få fjernet tråleren før 31. desember. Det ser nå ut til å gå i orden.
Det var september at tråleren «Buhkta Naedznik”, som lå til havn i Breivika i Tromsø, fikk en voldsom brann. Etter et døgn hadde brannvesenet ikke fått konroll på flammene, og båten var da så sterkt skadet at den gikk rundt og har ligget med kjølen opp i havnebassenget.