23948sdkhjf

Forsvarets prestisjeskip har fått seilingsforbud

Forsvarets nye logistikkskip – KNM «Maud» - får ikke seile på en stund. Det er flere ting som må rettes opp før prestisjeskipet til 2,2 milliarder kroner kan få seile igjen.

Det skriver Aftenposten i romjula. Det tok 10 år og 2,2 milliarder kroner å få Forsvarets største skip ferdig. Etter bare fem måneder i drift, har skipet nå fått seilingsforbud etter fra DNV GL, som karakteriserer feilene og manglene om bord i skipet som «klasseavvik».

Det var i november at DNV GL foretok en inspeksjon av skipet, og som Forsvarsmateriell nå refererer til. Under inspeksjonen kom det fram at mannskapet var bekymret for en rekke forhold om bord i logistikkskipet, som har eget verksted, hangarplass til helikoptre, operasjonssal og sykehus med 44 senger. Manglene har vært knyttet til utilstrekkelig materiellsikkerhet over tid, og det har vært et stort etterslep på vedlikehold etter at Forsvaret tok over skipet fra verftet i november 2019. Det er mye som tyder på at vedlikeholdsmangelen kan knyttes til at skipet ble liggende ved kai i to år hos det sørkoreanske verftet, som holdt på å gå konkurs.

Aftenposten skriver at flere av leveransene til skipet ennå ikke er ferdigstilt.

Forsvarssjef Frank Bakke-Jensen uttaler til avisa at det er normalt å avdekke mangler etter en periode i drift for skip av denne typen.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078