Frykter at skipsverft kan bli lagt ned
Det har vært en nedgang i nye kontrakter ved norske skipsverft på hele 43 prosent. -Det kan være farlig for næringen, sier verftsdirektøren ved Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) til NRK.
Ifølge NRK er det de største verftene som sliter mest, og ifølge verftsdirektør ved FMV, Hugo Strand, er dette ikke bra for næringen som helhet, fordi det er disse som skal drive med innovasjon i bransjen.
Tall som NRK har hentet inn, viser at det har vært en nedgang i nye kontrakter ved norske skipsverft på hele 43 prosent.
Frykten er at norske skipsverft skal tape flere kontrakter og oppdrag til utenlandske verft, og spesielt til verft i Tyrkia. Dette kan igjen føre til at norske verft blir tappet for arbeidskraft og kompetanse
– Konkurransen fra utlandet, og da spesielt fra tyrkiske verft, er definitivt blitt større. Spesielt innenfor fiskeri og havbruk, sier Strand til NRK.
Den store utfordringen for norske skipsverft er at det i dag bygges like gode skip ved utenlandske verft, og at arbeidskraften der er billigere, ifølge NRK, som har snakket med seniorøkonom Anders Merckoll Helseth i konsulentselskapet Menon.
Det er ikke mange dagene siden at Metal Supply skrev at de største verftene her i landet 7,6 milliarder kroner de seneste årene. Det var Sysla.no som hadde hentet inn tallene.
I fjor var den samlede verdien på de nye kontraktene ved verftene her i landet på åtte milliarder kroner. Dette ga sterk optimisme i næringen, men likevel var det altså en nedgang på 43 prosent i forhold til snittet de siste fem årene.
Hugo Strand er redd for at verftene som ble rammet av oljeprisfallet for fem-seks år siden som nå skal bli mest skadelidende. Han opplyser til NRK at flere fiske- og brønnbåter blir bygget ved utenlandske verft.