Tar i bruk roboter for effektiv varelevering
Som det første selskapet i verden skal Ford Motor Company nå ta i bruk roboten Digit. Utstyrt med armer og ben skal Digit jobbe side om side med mennesker for å gjøre varelevering rimeligere og mer effektiv for Fords nyttekjøretøykunder.
Det er en av Fords partnere, Agility Robotics som lanserer roboten for kommersielt salg, hvor de to første er levert til bilprodusenten. Disse to prototypene vises frem av Ford i forbindelse med den store teknologimessen CES som nå avholdes i Las Vegas.
Noe av det viktigste i samarbeidet fremover er å finne bedre og mer effektive metoder for å frakte varene fra lager til nyttekjøretøyet som skal utføre transporten av varene til endelig destinasjon. Samarbeidet fokuserer også på hvordan Fords nyttekjøretøy og roboten Digit skal kunne kommunisere direkte med hverandre og omgivelsene. For eksempel kan Fords nyttekjøretøy - som kontinuerlig er oppkoblet til internett - gi oppdatert skybasert kartinformasjon til Digit.
- Netthandelen øker og vi har tro på at roboter vil kunne hjelpe våre kommersielle nyttekjøretøykunder med å gjøre vareleveringene mer effektive og rimeligere for oss alle, sier vice president, Ford Research and Advanced Engineering, and Chief Technology Officer, Ken Washington.
- Digit er et virkelig gjennombrudd for oss. For første gang kan vi tilby en menneskelignende robot som kan brukes av en rekke kunder innenfor mange industrier, sier administrerende direktør i Agility, Dr. Damion Shelton.
Digit kan bære opptil 18 kilo av gangen. Den er utviklet på en måte som gjør at den tar liten plass å frakte. Når kjøretøyet ankommer leveringsstedet tar Digit seg av de siste meterne av leveringen – helt frem til døren. Støter den på hindringer kan Digit - via bilen - få tilgang til ekstra datakraft for å løse dette. Roboten veier lite og bruker lite energi. Den kan derfor jobbe lange dager uten at den trengs å bli ladet opp.
Digit skal også kunne motta informasjon om nøyaktig hvor kunden ønsker pakken levert. Skulle den møte på problemer underveis kan den via Fords internettilkoblede kjøretøy spørre om hjelp.
Ford Motor Company og Agility Robotics inngikk et samarbeid i mai 2019 for å gjøre varelevering smidigere.
Kilde: Pressemelding fra Ford