Batterirapport gir klare anbefalinger
Ventilasjon er avgjørende for å hindre spredning av batteribranner.
Det skriver Nett.no, som har fått tilgang til en rapport fra DNV GL. Sammen med sjøfartsmyndigheter i flere land og flere leverandører har man forsøkt å finne ut hvordan branner om bord i ferjer kan slukkes og hvordan man kan unngå eksplosjoner, slik som skjedde da Norled-ferja MF «Ytterøyningen» begynte å brenne i oktober i fjor. Brannen ble etterfulgt av en kraftig eksplosjon.
I DNV GLs rapport går det fram at ventilasjonssystem er avgjørende for å hindre spredning av batteribranner, skriver Nett.no. Kongsberg Maritime har også bidratt til rapporten.
- Batterier om bord i fartøy er både miljøvennlige og kostnadseffektive, og det er noe vi ønsker å se mer av i framtiden. Ett batteri kan produsere veldig varme branner, i tillegg til eksplosjer fra gasser som kommer fra batteriene, sier avdelingsdirektør Lars Alvestad i en pressemelding fra DNV GL. Han legger til at prosjektet de har deltatt i har vært viktig for å lære om farene ved slike batterisystem.
I rapporten går det fram at det er en utfordring at det de forskjellige batterileverandørene har ulike system for å hindre av mulige feil i en battericelle blir isolert slik at varmeutviklingen fra den kjemiske reaksjonen ikke blir spredd til andre celler, skriver Nett.no videre.
I rapporten går det også fram at ved brann er vanntåke mest gunstig for å holde varmen ned og hindre spredning.