23948sdkhjf

Har funnet erstatningsverft

Havila Kystruten har funnet et verft som kan bygge de to siste skipene som skal gå som Hurtigrute-skip. Det spanske verftet Barreras måtte stoppe byggingen grunnet økonomiske problemer.

Det har medført at leveringen av de to siste skipene som Havila Kystruten har bestilt blir forsinket. Nå har det norske selskapet funnet et erstatningsverft, som kan bygge de to siste skipene som nå ligger halvferdige ved spanske verftet Barreras. Verftet har slitt økonomisk den siste tiden.

Erstatningsverftet er det tyrkiske verfet Tersan, som for tiden bygger de to første Hurtigrute-skipene. Havila Kystruten skal trafikkere strekningen Kirkenes-Bergen med til sammen fire skip. To av dem er i rute ved Tersan-verftet, mens to ligger på vent i Spania. Nå blir alle de fire skipene ferdigstilt i Tyrkia, går det fram av en melding på Havilas hjemmeside.

Byggestart for de to siste skipene vil være om få uker. Tersan-verftet har kapasitet til å starte raskt i tillegg til at de har alt av underlagsmateriell og erfaring med de to første skipene.

– Det vi ser på Tersan når det gjelder bygging av de to første skipene ser veldig bra ut. De holder framdriftsplanen, og kvaliteten på arbeidet er god, sier adm. dir. i Havila Kystruten, Arild Myrvoll på nettsiden til selskapet. På nettsiden blir det opplyst at alle de fire fartøyene ved Tersan er fullfinansierte.

Forsinkelsene ved Barreras-verftet har gjort at Havila har måttet finne fram erstatningsfartøy i oppstartfasen. Selskapet opplyser at de har flere konkrete kandidater til slike skip og har for tiden samtaler med aktuelle rederier.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.075