Tidkrevende prosess med elektrifisering
Fjord1 har lagt bak seg et spennende år med oppstart av tre helelektriske samband. I dag seiler totalt sju ferjer helelektrisk og innen utgangen av 2020 vil dette øke til totalt 29 elektriske ferjer.
-Det har vært en tidkrevende prosess å utvikle teknologien og bygge ut ladesystem for elektrisk ferjedrift, men i dag kan vi dokumentere at teknologien fungerer i tråd med forutsetningene, adm. dir. i Fjord1 Dagfinn Neteland i en kommentar.
«Fjord1s samlede driftsinntekter i 2019 er 2 724 millioner kroner, noe som er en nedgang på 12 prosent med bakgrunn i endring i kontraktsportefølje. Selskapet har gjort store investeringer i fartøy, ombygging av fartøy og infrastruktur i 2019. Dette beløper seg totalt til 2 399 millioner kroner», heter det i en melding fra selskapet.
I meldingen skriver ferjeselskapet at EBITDA i 2019 er på 819 millioner kroner, noe som tilsvarer en nedgang fra 2018 på 232 millioner. Resultat etter skatt ble 215 millioner sammenliknet med 540 millioner kroner i 2018.
- 2019 var et «overgangsår» med endringer i kontraktsporteføljen, store investeringer og tilrettelegging for oppstart av seks nye kontrakter 01.01.2020. Fjord1 leverer også i år et sterkt resultat i et år preget av store endringer og særs høy aktivitet, og dette er vi godt fornøyde med, sier Neteland videre.
Ifølge meldingen er Fjord1 i ferd med å fullføre et omfattende program for fornyelse av ferjeflåten som vil gi den største elektrifiserte flåten i Norge. Dette vil gi en reduksjon i miljøutslipp og er et viktig steg på veien mot selskapets visjon om å bli den mest miljøvennlige tilbyderen av ferjetransport.
- Storparten av arbeidet med å elektrifisere ferjesambandene vil bli sluttført i 2020. Også innenfor reiselivsområdet arbeider vi videre med miljøvennlige løsninger. Her er det mange muligheter og med gode resultat i ryggen holder vi fram vår grønne reise mot nullutslipp på fjordene, avslutter Neteland.
Kilde: Melding fra Fjord1