23948sdkhjf

TESS med tøffe bærekraftskrav til leverandører

Milliardkonsernet TESS setter tøffere krav til leverandørene. – Skal du selge til TESS handler det om bærekraft. Kvalitet er like viktig som pris, sier toppsjefen Erik Jølberg.

77-åringen Erik Jølberg startet TESS i 1968. Han er fortsatt toppsjefen i selskapet som under hans ledelse er vokst til en slangegigant. For Jølberg har det i 52 år handlet om kvalitet og nå handler det også om FNs bærekraftmål. Meldingen til konsernets mange hundre ulike leverandører er ikke til å misforstå.

– FNs bærekraftmål må ligge til grunn for alt vi gjør. De er styrende for alt. Også alle innkjøp, sier Erik Jølberg.

FNs bærekraftmål nummer 12 heter «ansvarlig forbruk og produksjon». Symbolet er også kjent som «evighetssymbolet».

– Ansvarlig forbruk og produksjon er aller viktigst for oss. Det handler blant annet om kvalitet. Det er det motsatte av «bruk og kast». Høy kvalitet innebærer mindre skrap og mindre forurensing. For våre kunder er kvalitet lønnsomt. Det du kjøper skal tåle høy belastning over lang tid, sier Jølberg.

For Jølberg og TESS handler «ansvarlig forbruk og produksjon» også om kildesortering, resirkulering, gjenbruk, ombruk, fotavtrykk, plastfri og gjenbrukbar emballasje og mange andre forhold.

Også andre av FNs bærekraftmål, så som livet på land og under vann, stoppe klimautfordringene og samhandling, fred og rettferdighet og samarbeid er definert som kjernemål for konsernet.

PRIS IKKE AVGJØRENDE: -Bærekraft, og ikke pris, skal være avgjørende for TESS i framtiden når det gjelder valg av leverandører, sier TESS-gründer Erik Jølberg. FOTO: TESS

Pris ikke nok

– Det kan ikke handle mest om pris. Bærekraftig business handler om riktig pris for riktig kvalitet, og det må være bærekraftig. Er ikke produktet og leveransen bærekraftig, er prisen uten interesse, sier Jølberg.

Jølbergs tydelige beskjed til alle som vil levere til TESS-konsernet gjennomsyrer Industriens Motemesse i Telenor Arena 18–19. mars.

Der samler TESS alle sine kunder, leverandører og forretningsforbindelser, slik konsernet har gjort 16 ganger tidligere de siste 22 årene.

– I fjor hadde vi 2600 besøkende innom. Vi forventer å overgå denne rekorden i år, sier messesjef Eve Åshaug Jacobsen.

De besøkende møtes av mer enn 130 utstillere, som alle er leverandører til TESS i dag. I tillegg er selvfølgelig alle TESS ledere tilstede.

– Det kjempes om årets messepris, DVH-prisen. Det er ikke nok å ha et nyskapende produkt. Produktet må også være bærekraftig. Det kommer til å telle aller mest, sier Jølberg.

Økt fortjeneste

Jølberg avviser at det er motsetning mellom å satse på bærekraft og tilby økt lønnsomhet for kundene.

– Se på vår løsning for ubetjente lagre. Vår TESSgate kutter kundenes utgifter. Det er ubetjente lagre som er bærekraftige, sier Jølberg.

TESSgate er av nyvinningene som gis plass på Industriens Motemesse. I tillegg tilbys mye faglig innhold. Av foredragsholderne kommer blant andre professor Torgeir Reve og klimalederen Bjørn K. Haugland.

– Bedrifter som ikke legger FNs bærekraftmål til grunn for det de gjør, har ikke en fremtid som leverandør til oss. Vi blir ikke bedre enn den verdikjeden vi er en del av. Det finnes andre som kan levere kvalitet på en bærekraftig måte, sier Jølberg som mener at deltagerne på messa uansett tjener på å delta.

– Alle vil tjene på å besøke messa. Du blir sikret faglig påfyll, tilgang til hele nettverket og tilrettelagt for skaping og utvikling av varige relasjoner.

DE VIKTIGSTE BÆREKRAFTMÅLENE FOR TESS

Mål:6: Rent vann og gode sanitærforhold

Mål 12: Ansvarlig forbruk og produksjon

Mål 13: Stoppe klimaendringene

Mål 14: Livet under vann

Mål 15: Livet på land

Mål 16: Fred og rettferdighet

Mål 17: Samarbeid for å nå målene

Kilde: Pressemelding fra TESS

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109