Inn i nytt marked i disse korona-tider
Depro AS på Bryne har gått i kompaniskap med amerikanske VideoRay LLC for å levere undervannsfarkoster til olje- og gass-sektoren.
Amerikanerne skal levere selve undervannsfartøyene – såkalte ROVer – mens Depro skal bygge kontainere som ROVene skal fraktes i, verktøyet som kan de kan bruke og systemene som gjør at undervannsfarkostene får strøm osv, skriver Jærbladet.
Målet med samarbeidet er at det skal gi mer jobb på Bryne.
Amerikanske VideoRay har i 20 år produsert ROV-er. Så langt har undervannsfarkostene primært blitt brukt til observasjon, men i den senere tiden er de også blitt brukt til å jobbe under vann, og det er her amerikanerne ser nye muligheter, og har inngått kompaniskap med Bryne-bedriften Depro. Her har man stor tro på de relativt små ROVene som i motsetning til større farkoster vil være mer kostnadsbesparende – noe som ikke minst er viktig i disse koronatider.
NYE MARKEDER: Depro på Bryne satser på nye markeder i disse koronatider. FOTO: DEPRO
Jærbladet skriver videre at den første løsningen er solgt, og skal leveres til høsten. ROVene kan benyttes helt ned til 2000 meters dyp.
Depro AS har for tiden 45 ansatte, og har et omsetningsmål på 160 millioner kroner inneværende år. Mer enn 90 prosent av Depros kunder er utenlandske, og de aller fleste kundene er i olje- og gass-sektoren.
– Vi har full aktivitet, og ligger godt an til å nå omsetningsmålet, sier daglig leder Kåre Stokkeland til Jærbladet. Han legger til at han har stor tro på at prosjektene Bryne-selskapet er involvert i, ikke vil stanse opp. Da vil selskapet ha arbeid i to år framover.
Depro ble som mange andre hard rammet av oljeprisfallet i 2014. I 2018 kom bedriften over kneika igjen, og følger nå korona-utviklingen nøye. Selskapet vet at de omstille seg mot nye markeder for å møte den nye utfordringen. ROV-satsingen er ett eksempel på denne endringen.