Vard skal bygge nytt havvind servicefartøy
VARD har fredag inngått kontrakt på design og bygging av et havvind servicefartøy (SOV) til Ta San Shang Marine Co., Ltd. iTaiwan, et joint venture-selskap mellom Mitsui O.S.K. Lines Ltd. (MOL) ogTa Tong Marine Co., Ltd. (TTM).
Dette skriver Vard i en pressemelding.
Det nye havvind servicefartøyet vil være det første i sitt slag i Asia, og er spesielt utviklet for å utføre service-og vedlikeholdsoppdrag for havvindparken Greater Changhuai Taiwan hvor det vil operere på en15 års kontrakt for Ørsted. Fartøyet, som er av VARD 4 19 design, er utviklet av Vard Design i nært samarbeid med kunde og involverte partnere. Det vil bli bygget ved VARDs skipsverft Vard Vung Tau i Vietnam, med planlagt levering i første halvår 2022.
-Vi er stolte over å ha blitt valgt av MOL og TTM gjennom deres joint venture selskap Ta San Shang Marine og deres partnere til å delta i dette milepælsprosjektet, hvor vi sammen har utviklet det aller førsteservicefartøyet for det asiatiske havvind-markedet. Vi har nå tatt flere steg fremover, og vil utnytte vår innovasjonsevne til å møte den endrede etterspørselen etter fornybar energ iverden over, sier Erik Haakonsholm i Vard. Han er ansvarlig for offshore og spesialiserte fartøy selskapet.
Han fortsetter:
-Fornybar energi fra havvindparker er i en fase som utvikler seg fra å være en europeisk industri, til å bli et verdensomspennende marked. Med kontrakten på det aller første havvind servicefartøyet for operasjon i Taiwan og Asia, går VARD inn i dette markedet i en tid når initiativene rundt fornybar energi er økende - både med oppadgående aktivitet i Asia og Nord-Amerika, og den fortsatt økende aktiviteten i Europa. VARD har utviklet flere SOV- konsepter, og det er gledelig å være en del av dette spennende markedet i tiden som kommer.
Hrong-Nain Lin, adm.dir. for Ta Tong Marine er også fornøyd med samarbeidet, og sier:
-TTM er glad for å sikre denne forretningen i vårt hjemland. Dette vil bli en ny utfordring for oss, men også en god mulighet til å forbedre oss. Ved å benytte det VARD designede havvind servicefartøyet vil det gi et godt arbeidsmiljø for både teknikere og mannskap. Vi ser frem til å tilby nye jobbmuligheter for taiwansk besetning til å jobbe om bord og i nærheten av deres hjemsted.
Fartøyet av VARD 4 19 design som skal bygges og leveres for oppdrag i havvindparken Greater Changhua, er et nylig utviklet skipsdesign for det kompliserte og krevende miljøet i Taiwanstredet. Gjennom utviklingsprosessen har det vært høyt fokus på optimalisering av skrogform, sikkerhet og komfort, samt operabilitet inkludert en hybrid batteri-løsning. Fartøyet vil være det første havvind servicefartøyet som blir bygget for taiwansk flagg og klasse. Det vil ha en lengde på 84,4 meter, en bredde på 19,5 meter og vil ha en innredning for 87 personer i enkeltlugarer. Effektiv logistikk har også vært et viktig element i utviklingen, og fartøyet skal ha en bevegelseskompensert høydejusterbar gangvei med heis, høydejusterbart system for av-og påstigning, samt en 3D-kompensert kran for lasthåndtering.
For optimal energiutnyttelse vil det hybride fartøyet bli utrustet med et diesel-elektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med energilagringssystemet SeaQ Energy Storage System. Vard Electro skal levere sitt fullintegrerte SeaQ Energy Storage System, SeaQ Power Management System og SeaQ Integrated Automation System. Det hybride fartøyets konfigurasjon vil gi redusert drivstofforbruk, vedlikehold og utslipp, samt forbedret respons, fleksibilitet og sikkerhet.
Kilde: Pressemelding fra Vard