23948sdkhjf

Historisk godt gaffeltruck-salg

Nysalget av gaffeltrucker i første kvartal ble historisk høyt, og endte til slutt på 1.577 trucker, en økning på 14,4 prosent Trenden er klar med økning til lager og logistikksenter og det er de minste truckene som øker mest.  

Det går fram av ferske salgstall fra Maskingrossistenes Forening (MGF).

Det siste kvartalet har underkategorien støtteben overtatt som største gruppe med en vekst på hele 51,6 prosent i forhold til samme kvartal i fjor. Dette er en endring fra tidligere år hvor motvekststruckene har vært desidert størst. Selv om motvektstruck nå går ned til nest største undergruppe har den en stabil utvikling med 494 solgte enheter i år mot 490 i første kvartal 2019.

Både økningen i undergruppene støtteben og paller, og ikke minst størrelsen på de truckene som øker meste, bygger under at det er lager/logistikk som har den kraftigste veksten. På gaffeltrucker under ett tonn er økningen hele 408prosent i forhold til samme periode i fjor, mens vi noterer en økning på 24,6 prosent i størrelses spranget 1,25 til 2,5 tonn. Utenom størrelsen 3,5 til 4 tonn som også har en fin økning på 19,7 prosent, er det tilbakegang på de tyngre truckene.

- Vi ser også at trenden med tilbakegang i salget av dieseldrevne trucker fortsetter, og målt mot samme kvartal i fjor har vi en nedgang på 18,5%. Blant de elektriske motvektstruckene er det elektriske 3-hjuls trucker som har den sterkeste veksten med 35,8% målt mot første kvartal 2019. Vi har fra dette kvartalet endret ekstern rapportering slik at vi følger den nye fylkesstrukturen. Ikke overraskende er det Viken som er det største markedet og som har en vekst på 16,8% i forhold til samme periode i fjor, sier adm. dir. i MGF, Tone Lindberg Grøstad.

Oslo har en tilbakegang på 10,7 prosent, og man kan anta at dette reflekterer at flere virksomheter har flyttet lagrene ut av fylket den senere tid. De andre fylkene med vekst er Trøndelag som har doblet antall solgte enheter, Innlandet (+ 46 prosent), Vestfold og Telemark (+ 45 prosent), Nordland (+ 38 prosent) og Møre og Romsdal (+ 20 prosent).

FORNØYD: Adm. dir. i Maskingrossistenes Forening (MGF), Tone Lindberg Grøstad, er fornøyd med historisk godt gaffeltrucksalg. FOTO: MGF

- De fleste medlemmene våre forventet en svak vekst for året, før vi ble rammet av coronavirus, historisk lav kronekurs og en oljepris i fritt fall. Gaffeltrucker brukes i mange samfunnskritiske funksjoner som distribusjon av mat, medisiner og drivstoff, matvareproduksjon og fiskeri, og man forventer derfor en mindre påvirkning for denne gruppen av medlemmer. Tallene vi presenterer denne gangen reflekterer bare 2 uker av de strenge restriksjonene som ble innført for å hindre smitte av corona – både nasjonalt og lokalt, og andre kvartal vil således gi oss en bedre innsikt i effekten av dette. Det er derforvanskelig å gi noen god framskriving for hvordan 2020 blir, avslutter Lindberg Grøstad.

Kilde: Pressemelding fra Maskingrossistenes Forening (MGF)

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078