Bilindustrien så smått i gang igjen
Når dette skrives har bilprodusentene igjen så vidt begynt å produsere biler igjen. Det er godt nytt for norsk og internasjonal leverandørindustri, som leverer mange av delene vi finner i bilene.
Verdens bilindustri har stort sett stått stille de siste ukene som følge av korona-pandemien, men ettersom den verste og første bølgen av smitte nå har begynt å legge seg, og mange land har fått mer eller mindre kontroll på smitten, har bilprodusentene så vidt startet opp produksjonen igjen. Det er godt nytt for norsk og internasjonal leverandørindustri.
Plastnet.se skriver at Volvo denne uka starter opp produksjonen igjen – primært mandag, tirsdag og onsdag, og så korttidspermitteres personalet torsdag og fredag. Og sånn vil det bli noen uker framover.
- Dette er veldig bra, da det gir et positivt signal for bilindustrien, sier Fredrik Sidahl. Han sitter sentralt i den svenske bilbransjeforeningen, og uttaler seg til Plastnet.se.
Også Scania starter forsiktig opp med produksjonen igjen denne uka, og vil teste ut sitt leverandørnett for å se om det fungerer. Sidahl antar at svensk bilbransje vil starte i et lavt tempo, på et sted opp mot 20 prosent av normal produksjon.
- Ser vi på Europa for øvrig så er man ikke på dette nivået enda. Volkswagen har planer om å starte opp igjen neste uke, men jeg tror at om vi skal se på hele Europas bil- og leverandørindustri under ett så må vi nok vente et par uker til, sier Sidahl.
Det vil ta noe tid før både svensk og europeisk bilindustri er i normalt gjenge igjen, fordi mange land har strenge tiltak mot pandemien. Det er altså ikke bare tilgjengeligheten på komponenter som avgjør hvor raskt industrien kan være tilbake i full drift.
For eksempel har Belgia store utfordringer med å komme i gang fordi de har svært sterke tiltak og er hardt rammet av korona-pandemien. Spania og Italia sier ifølge Clepa – Europas leverandørorganisasjon – at de snart skal starte opp igjen sin bilproduksjon, men at det ikke blir med full kraft med det første. Begge landene er som kjent hardt rammet av koronakrisen med mange døde.
- Bilindustrien er kompleks og det går ikke å bygge en kompleks bil med tusenvis av detaljer før den siste skruen er på plass. Alle ledd må fungere. Så jeg tror fortsatt at det vil ta noe tid, men vi er godt på vei, sier Fredrik Sidahl avslutningsvis.