SE BILDENE: En første sniktitt på luksusskipet
Denne måneden skulle ekspedisjonscruiseskipet «National Geographic Endurance», levert fra Ulstein Verft i mars 2020, ha reist til Arktis på sin første tur, men dette lar seg ikke gjennomføre nå. Disse interiørbildene gir e lite innblikk i atmosfæren om bord på Lindblad Expeditions’ første polare nybygg.
Lindblad Expeditions Holdings Inc. har tatt eierskap over «National Geographic Endurance», bygd av Ulstein Verft. Rederiets første polare nybygg er med dette ferdigstilt, to år etter brennestart. Skipet har god plass til 126 passasjerer, og det er Ulstein Design & Solutions AS som står bak designet. De har utvikle moderne ekspedisjonsplattform for Lindblad der sikkerhet og komfort er blitt vektlagt.
BRUA: På brua kan passasjerer komme og se på seilingen og ta bilder. FOTO: ULSTEIN
Et grunnleggende designtrekk er Ulsteins X-BOW-løsning som rederiet spesielt etterspurte. X-BOW fører til drivstoffeffektivitet og mykere bevegelser i møtende sjø. X-BOW har så langt vært utprøvd på mer enn 100 offshoreskip som arbeider under tøffe forhold.
Samtidig har skipet klassenotasjonen PC5 for polare turer, og er til nå det eneste ekspedisjonscruiseskipet med en slik høy isklasse. De utvidede drivstoff- og vanntankene gjør at skipet kan dra på lengre turer til mer fjerntliggende områder, mens nullfarts-stabilisatorer gjør at komforten blir best mulig når skipet stopper opp for å observere dyreliv eller når man skal om bord i gummibåtene for utflukter.
Den store, åpne brua har nok rom til alle passasjerene. Her kan gjestene komme når de vil og se hvordan skipet blir manøvrert og hvor man er på vei. Fra brua kan de gå rett ut på dekk og ta bilder.
STORE: Lugarene om bord på ekspedisjonscruiseskipet er store og lyse. FOTO: ULSTEIN
Baugområdet på cruiseskip er ofte et samlingssted tidlig om morgenen. Det er her man kan stå og speide etter hvaler, pingviner og delfiner. På et skip med en tradisjonell baug må man lene seg over skipssiden og se bakover ned mot vannlinja. Med X-BOW vil man på dette skipet kunne se rett ned i sjøen. Og det er en fantastisk måte å se dyrelivet i havet på.
Der er også mange soner i forskipet der passasjerene kan se rett ned til vannlinja i fronten og observere hvordan skipet pløyer seg gjennom sjøen. Dette innebærer at hvis det er delfiner der så vil man se hvor de rir på baugbølgen.
Skipet er blitt designet for at passasjerene skal våre tett på omgivelsene, uansett hvor man er. Lugarene varierer i størrelse fra enkeltlugarer på 13 kvadratmeter til de 40 kvadratmeter store suitene. De fleste lugarene har balkonger med skyvedører fra golv til tak som gir spektakulær utsikt og rikelig med naturlig lys.
Glass er også en viktig del av designet rundt fellesområdene. Serveringstilbudet favner en hovedrestaurant, Restaurant 270º, med fantastisk utsikt der vinduene går fra gulvet og opp til taket. Skipet har også et utandørs grill- og bistroområde.
UTSIKT: Utsikten fra yoga-rommet er upåklagelig. FOTO: ULSTEIN
Baren i salongen, 'the ice lounge', er et sted for mingling. Salongen har 39 flatskjerms-fjernsyn der det blir vist presentasjoner.
Spa- og treningsområdet inkluderer et yogastudio, behandlingsrom, saunaer, et treningsrom og et avslapningsområde. Yoga-studioet gir fantastisk utsikt akterover, der man blant annet kan se badestampene, der endeveggene er av glass. Der kan man sitte og se rett ut på den uendelige horisonten. I glassigloene ved siden av er brisken dekket med reinsdyrskinn man kan pakke seg inn i.
I tillegg har skipet flere observasjonsdekk, og dessuten observasjonsvinger for at passasjerene kan få utsikt fra en vinkel utenfor skipssiden.
Når man går av skipet, vil det være flere muligheter til å gjøre egne oppdagelser, også under havoverflaten. Skipet har en miniubåt som kan gå ned til 305 meters dyp.
Det er hele 14 gummibåter som raskt og effektivt kan sette passasjerene i land på ellers utilgjengelige steder. Fartøyet har også et rikelig utvalg utstyr til ulike aktiviteter, blant annet langrennsski, kajakker og padlebrett, snorkleutstyr og våtdrakter.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein