Går for batteridrift
Island Offshore skal få installert batteripakker og landstrøm på tre av sine plattformforsyningsskip. Første skip ut er «Island Crusader» som allerede har seilt med batteripakke om bord i en drøy måned.
- Det var svært gledelig å kunne legge inn bestilling på energisparende og miljøvennlige system for de tre båtene våre. To av fartøyene går allerede på ren naturgass (LNG) eller ren MGO (marine gassolje), og med batteri og landstrøm installert i tillegg, vil dette bidra til å redusere utslippene til miljøet vesentlig, sier en fornøyd administrerende direktør i Island Offshore Management AS, Tommy Walaunet.
En batteripakke kan benyttes som en ekstra sikkerhet og reservekapasitet når skipene ligger ved rigg, og man sparer dermed både drivstoff og gangtimer på generatorene. I tillegg vil batteriene trå til under seiling med rask og effektiv kraft, og bidra til å ta «toppene» av belastningen. Siden gassmotorene yter best når de får ligge på jevn last, er kombinasjonen med batteri helt ideell.
- Motorene gjør det meste av jobben mens batteriet absorberer variasjonene opp og ned, noe som resulterer i jevn seiling uten stort behov for ekstra motorkraft for å takle motsjø, forklarer Walaunet.
Det er Kongsberg Maritime som leverer batteri og Energy Storage System (ESS) til de tre søsterskipene, og de leverte også design, framdriftsanlegg, motorer og annet utstyr da fartøyene ble bygd.
Alle de tre skipene er sikret lengre kontrakter med Lundin Energy Norway.
Fartøyene blir utstyrt med batterikontainere plassert på mezzanindekk bak styrehuset, slik at dekkskapasiteten ikke blir berørt. I tillegg blir det montert landstrømanlegg slik at fartøyene kan ligge til kai uten motorkraft der forholdene er lagt til rette for det. I havner uten landtilkopling, kan fartøyene sette batteriene i havnemodus, og ligge på batteri. Dette sparer vesentlig med driftstimer på motorene, og er et betydelig bidrag for å redusere lokal miljøpåvirkning, samt drivstoffkostnadene. Først når batteriene er utladede vil generatoren starte automatisk for lading.
- Lundin har hatt alle disse fartøyene på langtidskontrakt tidligere, så de kjenner fartøyene våre godt. At de nå er villige til å videreutvikle fartøyene sammen med oss viser at de tar miljøansvaret på alvor, og vil redusere miljøfotavtrykket sitt. Dette er ei viktig prioritet også for oss som rederi, sier Walaunet.
«Island Crusader» gikk på kontrakt 4.juli, og skal være støtteskip for riggen West Bollsta, mens «Island Contender» skal være støttefartøy for Rowan Viking fra våren 2021. «Island Commander» er allerede på kontrakt for Lundin, og skal fortsette å støtte boreaktiviteten på Edvard Grieg slik det nå gjør i dag. Den nye treårsperioden for sistnevnte fartøy tar til i november. «Island Commander» og «Island Contender» vil få installert batteri før de tar til på sine respektive kontraktsperioder.
Kilde: Pressemelding fra Island Offshore