23948sdkhjf

Påvirket av lavere laksepris og koronakrisen

Oppdrettselskapet Mowi oppnådde et operasjonelt driftsresultat på 99 millioner euro i andre kvartal 2020, sammenlignet med 211 millioner euro i samme kvartal i fjor. Mowis resultater i andre kvartal ble betydelig påvirket av lavere laksepris som følge av Covid-19 og omfattende smittereduserende tiltak verden over.

Dette skriver Mowi i en børsmelding onsdag morgen.

-  Til tross for betydelige markeds- og logistiskutfordringer i kjølvannet av Covid-19, har vi klart å holde driften i gang tilnærmet som normalt. Vi har iverksatt en rekke smittevernstiltak for å hindre spredning av viruset. Våre ansattes ve og vel er alltid første prioritet. Vi kommer til å gjøre alt vi kan for å opprettholde produksjonen og på samme tid ivareta våre ansattes helse og sikkerhet, sier konsernsjef i Mowi, Ivan Vindheim.

Endringen i etterspørsel fra HoReCa til dagligvarer har resultert i rekordhøye volumer og resultater for et andre kvartal for Consumer Products.

- Dette er et imponerende resultat i et krevende marked, og viser nok en gang viktigheten av Mowis nedstrømstrategi, sier Vindheim.

Mowi rapporterte driftsinntekter og andre inntekter på 911 millioner euro (1 021 millioner euro) i andre kvartal 2020. Totale oppdrettsvolumer i kvartalet på 104 303 tonn (98 483) var på linje med kvartalsprognosen. Prognosen for totale oppdrettsvolumer for 2020 er redusert med 8 000 tonn til 442 000 tonn på grunn av biologisk utfordringer i Skottland.

 Mowi initierte et kostprogram i 2018 hvor selskapet har redusert kostnader med 118 millioner euro så langt. Selskapet ser fortsatt et høyt kostnadspress gjennom en mer utfordrende biologi, strengere reguleringer i tillegg til en generell økning i andre kostnader. Etter fôr er lønnskostnader den største kostnaden i Mowi. Styret har derfor besluttet å innføre et produktivitetsprogram i Mowi hvor målet er å redusere antall ansatte med 10% fra dagens nivå innen 2024 alt annet likt.

 - Det blir svært viktig å redusere kostnader fremover. Dette vil vi gjøre gjennom automatisering, digitalisering, forbedring av produksjonsprosesser og tilpasning av organisasjonen. Mowis strategi er fremdeles å vokse, og målet er å være netto jobbskaper også i fremtiden, sier Vindheim.

 

Kilde: Børsmelding fra Mowi

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.066