23948sdkhjf

Vant ONS’ nyskapningspris med undervanns ladestasjon

Blue Logic er tildelt nyskapingsprisen 2020 fra ONS, i kategorien SMB (små og mellomstore bedrifter) for utviklingen av en åpen standard undervanns ladestasjon.

ONS’ nyskapingspris anerkjenner den avgjørende viktigheten av banebrytende teknologier og løsninger. Tildelingen ble offentliggjort 1. september i forbindelse med ONS 2020 Digital, årets variant av ONS.

En slik havbunnsinstallert ladestasjon muliggjør at undervannsfarkoster kan være permanent installert på havbunnen og at droner skal fra ladestasjonen, både kunne lades og laste opp/ned inspeksjons- og oppdragsdata. En sentral komponent i dette er Blue Logic’s toveis induktive koblere (trådløs kontakt) for energi- og signaloverføring under vann.

Mange, og spesielt Equinor, har bidratt og deltatt med spesifikasjoner, krav og gode innspill, og mange subsea-selskaper har deltatt i diskusjoner og avklaringer for å få et universelt resultat. Ladestasjonen vil kunne være nyttig for en rekke undervannsapplikasjoner og være med på å øke personellsikkerheten ved undervannsoperasjoner samt å redusere karbon-avtrykket ved slike operasjoner.

Daglig leder i Blue Logic, Stig Magnar Lura, sier at Equinor har vært ledene i prosessen ved å være premissleverandør og de har i fellesskap utviklet spesifikasjoner og krav.

-Vi har arbeidet sammen på en helt ny måte der fokus har vært å utvikle åpne løsninger med felles grensesnitt, noe vi mener å ha lykkes med, sier Lura.

WPC (Wireless Power and Communications) står bak teknologien og løsninger som er benyttet i de induktive koblerne og er også sentral i arbeidet med å lage en universell standard for det internasjonale markedet.

 -Veldig stas å få oppleve denne anerkjennelsen sammen med Blue Logic», Grunder av WPC, Geir Olav Gyland.

LADESTASJON: Det er denne  undervanns ladestasjonen Blue Logic har vunnet pris for. ILLUSTRASJON: BLUE LOGIC

Leder for forretningsutvikling i Blue Logic, Helge Sverre Eide, utdyper:

-Equinor har brukt hele sitt interne nettverk med kompetanse og alle sine relevante underleverandører på å bidra til denne utviklingen. Det har ført til at vi i løpet av svært kort tid har utviklet løsninger som er testet og foredlet med lysets hastighet. Vi har også jobbet tett med drone-leverandørene Eelume, SAAB, Oceaneering, og Saipem, og det er avholdt flere heldags Workshops for å raffinere løsninger og sikre funksjonelle løsninger mot de forskjellige aktørene. Ladeplatene har vært testet hos NTNU i Trondheimsfjorden, SAAB i Motala Sverige, Oceaneering på Tau, og skal nå til Saipem i Italia for å verifisere funksjonalitet. Som komitémedlem i American Petroleums Institute har vi også jobbet opp imot API 17H og Deep Star i USA for å sikre at den åpne innovasjonen kommer inn i anerkjente standarder. Dette arbeidet har vært viktig får å modne drone-teknologien på en slik måte at den får en bred aksept i hele industrien. For at det skal bli et marked så er vi som industri avhengig av en bred tilslutning der flere oljeselskap tar denne teknologien i bruk. Det er sannsynligvis den største utfordringen med å introdusere ny teknologi inn i et nytt marked, prosessen har tatt 15 år. Det første induktive produktet ble introdusert i 2005. Det føles som at dette nå er overmodent for Blue Logic mens resten av verden begynner å få øynene opp for dette. Vi har nå flere produkter som kan benytte denne «bensinstasjonen» som en slik ladestasjon utgjør, bl.a. induktivt moment-verktøy for ventiler, induktiv fiberoptisk kabel-kobler, induktiv kobler for drone-verktøy og induktive subsea-batterier.

 

Kilde: Pressemelding fra Blue Logic

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078