Helelektriske sightseeingbåter med ABB-fremdrift settes i drift ved Niagarafallene
Turoperatøren Maid of the Mist lanserer en ny generasjon ikoniske ferger. De drives med ABB-løsninger som utelukkende går på bærekraftig energi.
Turbåtpassasjerer får oppleve et av naturens underverk uforstyrret av eksos, motorstøy eller vibrasjoner når to fartøy utrustet med helelektrisk fremdrift fra ABB kommer i drift i oktober.
- Vi er veldig stolt over at maritim nullutslippsteknologi utviklet av ABB-ingeniører i Norge får stadig større global utbredelse, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge. - Til det første fartøyet leverte vi også komplette ingeniør- og prosjekttjenester.
Første helelektriske i USA
Nullutslippsfergene er døpt James V. Glynn og Nikola Tesla til ære for styrelederen i Maid of the Mist og den anerkjente elektrisitetsoppfinneren. Det er de første helelektriske fartøyene som er bygget i USA, med kraft hentet fra batteri med høy kapasitet, levert og integrert av ABB. I tillegg til batterier har ABB levert en omfattende, integrert kraft- og fremdriftsløsning for fartøyene, inkludert et ladesystem på land, noe som muliggjør bærekraftig drift med maksimal pålitelighet.
- Maid of the Mist har alltid utviklet seg med teknologien. Vi er glade for å åpne en nytt kapittel i selskapets historie, og flytte flåten vår til nullutslippsoperasjon, sier Christopher M. Glynn, president for Maid of the Mist Corp. - Tett samarbeid med ABB har bidratt til å gjøre dette prosjektet til en suksess, og vi er stolte av det vi har oppnådd sammen.
- I tillegg til at passasjerer kan glede seg over den spektakulære opplevelsen av Niagarafallene og beskytte miljøet, bekrefter fartøyene en økende aksept for helelektrisk fremdrift, sier Juha Koskela, leder for ABBs marinevirksomhet. - Vi applauderer Maid of the Mists beslutning om å gå over til nullutslippsdrift og er beæret over å ha jobbet med dette fremoverlente selskapet for å implementere løsningen for elektrisk kraft og fremdrift.
Kortreiste vannkraft
James V. Glynn og Nikola Tesla drives hver av to batteripakker på 316 kWh fordelt på to katamaranskrog. Løsningen gir en redundans som sikrer pålitelig drift. Fremdriftsmotorene har en effekt på opptil 400 kW og styres av ABBs kraft- og energistyringssystem. De lades med lokalprodusert vannkraft og sørger for at energisyklusen for drift av Maid of the Mist-fergene er helt utslippsfri. Ladingen tar syv minutter og gjøres under av- og ombordstigning.
Utover ladestasjonen har ABB levert omfattende elektrifisering, digitalisering og tilkoblede løsninger til Glynn og Tesla, inkludert elektriske tavler, frekvensomformere, elektriske motorer og det integrerte kontrollsystemet. Leveransen inkluderer også ABB Ability ™ Marine Remote Diagnosesystem for overvåking og prediktivt vedlikehold.
Kilde: Pressemelding fra ABB