Ulstein Verft starter utrustningen av cruiseskip
For tiden er ekspedisjonscruisereiser satt på vent, som følge av den verdensomspennende koronasituasjonen. «National Geographic Resolution» er fortsatt planlagt for levering i 2021.
Skipet ble bygd for Lindblad Expeditions. Skipsskroget skal nå inn i dokkhallen til verftet, der man tar til med isoleringsarbeid, elektroinstallasjoner og innredning av passasjerdelen. Hovedutstyret, blant annet motorer og thrustere, er blitt installert i Polen.
Ved kaia på Ulstein Verft ligger også søsterskipet, «National Geographic Endurance’» som ble levert i mars i år, og som skal på jomfrutur så fort Lindblad starter opp igjen med reiseaktiviteten.
Cruiseentusiaster over hele verden følger ivrig med på disse to prosjektene. Utseende på skipene skiller seg ut fra andre cruiseskip, med X-BOW-skroget som et svært synlig designkjennetegn, opprinnelig utviklet for offshoreskip som arbeider under de røffeste forholdene i verden. X-BOW-skroget pløyer seg fram gjennom bølgene, og slag og påfølgende vibrasjoner fra sjøen blir reduserte. Med det blir også komforten om bord bedre. «National Geographic Resolution» er optimalisert for redusert miljøpåverkning. Mykere bevegelser fører til redusert drivstoff-forbruk og dermed en reduksjon i skadelige lokale utslipp.
ANKOMMER: "National Geographic Resolution" ankommer Ulstein for videre utrustning. FOTO: ULSTEIN
Et annet aspekt med X-BOW er den uhindrede utsikten, som gir optimale muligheter til å observere dyrelivet. Designet gjør det mulig å se rett fram og rett ned langs skutesiden uten å måtte lene seg framover.
«National Geographic Resolution» har mye rom å tilby passasjerene når de er på sitt livs ekspedisjonsreise. Med sine 124,4 meter i lengde har fartøyet plass til bare 126 passasjerer. De 69 romslige lugarene og suitene inkluderer 12 enkeltlugarer.
Skipet har en rekke tilbud som skal gjør det til en helt spesiell opplevelse å være om bord.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein