Ytterligere forsinkelser for Forsvarets prestisjeskip
To år etter at Forsvaret fikk overlevert logistikkskipet KNM «Maud» er det fortsatt ikke i full drift. Helt fra dag en har fartøyet vært belemret utfordringer. Og fortsatt gjenstår en rekke utestående garantiarbeider.
Det skriver Teknisk Ukeblad (TU). KNM «Maud» skulle være det nye prestisjeskipet til Sjøforsvaret, og ble overlevert Norge bare tre dager etter at KNM «Helge Ingstad» forliste. KNM «Maud» er et etterforsyningsfartøy som kan operere på åpent hav under fart med etterforsyninger.
På grunn av koronapandemien har det ikke vært mulig å få den nederlandske leverandøren til Norge for å foreta de nødvendige reparasjoner. Forsvaret har derfor, ifølge TU, bestemt å sende skipet til Nederland for å gjort arbeidet der.
Det innebærer at skipet vil gå glipp av en stor øvelse – Flotex – i november, og at det også kan bli en forsinkelse i den såkalte «innfasingsplanen».
Ifølge TU har Sjøforsvaret tidligere sagt at KNM «Maud» skal være fullt operativt innen sommeren neste år, men de tekniske utfordringene har ført til at man har forskjøvet dette nå til høsten 2021.
«Det vil i så fall bety at KNM Maud først kan tas i bruk cirka fem år etter den kontraktfestede overtakelsesdatoen som tilsa levering innen 30. september 2016», skriver TU, som legger til at det er såkalte RAS-tårnene som ikke fungerer godt nok. Disse tårnene er de som skal forsyne andre fartøy med diesel, helikopterdrivstoff og ferskvann. En wire vil bli skutt ut fra tårnet slik at man kan etterfylle det andre skipet på en avstand mellom 35 og 50 meter. Det er altså denne RAS-riggen som er defekt, og som nå skal repareres i Nederland.
Helt siden det koreanske verftet fikk oppdraget med å bygge fartøyet, har det vært utsatt for en rekke forsinkelser, også etter at det kom til Norge, på grunn av tekniske mangler.
KNM «Maud» er Sjøforsvarets største fartøy.