Vil motvirke ordretørke med nullutslippsbåter
NHO Vestlandet melder om stor ordretørke blant verftene på vestlandet. Nå vil organisasjonen ha flere nye oppdrag til verftene i form av bygging av nullutslippsferjer.
Det skriver NHO Vestlandet i en pressemelding.
Flere verft langs norskekysten har slitt med høye kostnader knyttet til karantene og testing. Dette kan nå bli dekket av en ny kompensasjonsordning, men verre er det at mange verft sliter med å få nye oppdrag.
-De verftene vi har snakket med, melder om ordretørke om ikke lenge. Uten nye oppdrag vil dette ramme arbeidsplasser langs kysten, sier regiondirektør Grete Karin Berg i NHO Vestlandet i pressemeldingen. Hun sier derfor det nå er viktig at regjeringen og forhandlingspartnene på Stortinget kommer til en enighet om å sikre arbeidsplasser. NHO Vestlandet mener at verftsnæringen har behov for nye oppdrag for å holde aktiviteten oppe, og at forsering av offentlige anskaffelser som nye skip havforskningsformål og nye fartøy til sjøforsvaret vil avhjelpe situasjonen noe på kort sikt. Men organisasjonen melder også at det er behov mer langsiktige stimuleringstiltak.
-Vi foreslår derfor at man nå satser sterkt på å forsere det grønne skiftet i skipsfarten. Både på ferjer og for hurtigbåter er det en stor jobb å gjøre for å elektrifisere ruter og sørge nullutslippsframdrift. For hurtigbåter som opererer i regi av fylkeskommunene er det viktig at fylkene får rammebetingelser som kan sørge for framdrift i omstillingen. I vårt fylke ser vi for eksempel at det på grunn av merkostnader, har vært utfordrende å få til nullutslippsanbud på nye hurtigbåt-anbud, sier Berg.
Hun vil også slå et slag for å realisere Stad skipstunnel, som både har miljøfordeler for skipsfarten og vil gjøre det enklere for bygg- og anleggsbransjen som for tiden sliter med lavere aktivitet.