Legger bort ferjebrann-sak
Vest politidistrikt opplyser i en pressemelding at de avslutter etterforskningen av brannen og eksplosjonen om bord på MF «Ytterøyningen».
Det skjer litt over ett år etter at brannen og den påfølgende eksplosjonen fant sted mens ferja lå til kai. Heldigvis ble ingen skadet i brannen. MF «Ytterøyningen» var en ferje som gikk på elektrisk motor, og det var trolig årsaken til at brannen og eksplosjonen ble så omfattende, da nødetatene ikke har så god erfaring med hvordan man skal håndtere situasjoner som er forårsaket av batteridrevne motorer.
I pressemeldingen fra Vest politidistrikt, står det blant annet følgende:
«Resultatet av etterforskningen taler sterkt for at brannårsaken er krypstrømmer forårsaket av en lekkasje i kjølevæske fra en kjølemodul tilhørende en batterimodul. Undersøkelser taler for at arnestedet er i et «batterirack» ved koplingen til en batterimodul».
Den påfølgende eksplosjonen skal ha skjedd som følge av gassutvikling i batterirommet der kilden gassen var selve batteriene.
Videre i pressemeldingen skriver politiet at batteriteknologien på ferjer er forholdsvis ny, og at etterforskningen har gitt ny lærdom. Ett eksempel på dette er at Sjøfartsdirektoratet nå har tilrådd om at alarmer til brua skal være tilkoplet batteripakker også når batteriene ikke er i bruk.
Bergen Brannvesen er en av de etatene som har tatt initiativ til å begynne en kompetanseheving på branner som er tilknyttet større batterisystem.