Kystrute-floken er løst
Havila klarer ikke å få ferdig skip til å kjøre langs kysten fra 1. januar i år. Nå er det inngått en avtale med Hurtigruten om at de skal seile med fem skip neste år.
Det er samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) som bekrefter dette. Han har også fått forhandlet fram en vederlagsavtale.
Havilas skip er sterkt forsinket fra det tyrkiske verftet, og tidligere i høst, ble det klart at ingen av skipene blir ferdige til 1. januar, da rederiet skulle starte opp seilasene langs Norskekysten. Som følge av forsinkelsene har Havila søkt samferdselsdepartementet om å få slippe å seile Kystruten første kvartal 2021.
– Jeg er glad for endelig å kunne presentere positive nyheter for kystruten. Gjennom konstruktive forhandlinger med leverandørene er det nå klart at Hurtigruten vil seile fem skip på strekningen Bergen-Kirkenes i første kvartal 2021, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.
Vederlaget til Havila halveres i denne perioden.
Mange av de som tidligere jobbet i Hurtigruten, skulle automatisk gå over til Kystruten, og nå sikres disse jobb i første kvartal. Slik hadde ikke vært tilfellet dersom Hurtigruten ikke steppet inn med fem skip i perioden. Hurtigrutens anløp er også viktig for næringslivet, lokalbefolkningen og etter hvert også turismen mellom Bergen og Kirkenes.
Avtalen gjelder for første kvartal 2021. Deretter vil utviklingen av koronapandemien bli avgjørende for hvorvidt de kan trappe ytterligere opp.
– Så lenge vi har de reiserstriksjonene vi har i dag, er det ikke kundegrunnlag til å drifte så mange skip, sier Bjørnfalten.
Hurtigruten sier de ønsker å seile med flere skip, men er glade for at de nå har kommet frem til en løsning som vil gi et bedre tilbud.
Avtalen som er nå inngått mellom de to rederiene og departementet gjelder for første kvartal, men koronapandemiens utvikling vil være avgjørende hva som skjer videre.
Det er fortsatt usikkerhet når Havilas første Kystrute-skip vil være klare fra verftet i Tyrkia, men en tidshorisont er sent i første kvartal. Det er bare to av fire skip som antas å være klare i slutten av første kvartal, mens de to andre vil være ferdige en gang bli levert ett år senere.
Kilde: havila, hurtigruten, kystruten