Frydenbø Industri leverer verdens første inline hybridløsning
Frydenbø Industri ser store muligheter i det grønne skiftet og annonserte tidlig at de ville utvikle hybride løsninger som er med på å utvikle fremdriftssystemene til å bli mer miljøvennlige og være rimeligere i drift. Nå er første leveranse sammen med Promek for EWOS Innovation (Cargill) satt i produksjon.
Frydenbø Industris leveranse består av to propellanlegg, to dieselmotorer FPT N60 400 199 Kw, to Inline hybride gir med 100 Kw elektromotor, batteripakke på 240 kwh og kontrollsystem for CPP. Batteri og kraftkomponenter er væskekjølt.
- Dette er Frydenbøs første leveranse som systemleverandør av verdens første hybride inline CPP fremdriftsløsning! Konseptet vårt er plassbesparende, innovativt og bærekraftig. Ikke bare på nye båter, men også ved retrofit installering av konvensjonelle anlegg, ettersom girene har like mål. Gevinsten på investeringen utover det miljømessige vil også kunden få på kort sikt, grunnet besparelse av drivstoff- og servicekostnader, forteller en stolt administrerende direktør i Frydenbø Industri, Per Jarle Røyrvik.
Systemets funksjonalitet baserer seg på prinsippene vi har sett en stund på hybride biler – sømløs overføring mellom elektro- og dieseldrift. Frydenbøs inline hybridsystem kvalifiseres til Enovas støtteordning som skal stimulere til elektrifisering av båter som dette.
- Vi tror at det grønne skiftet vil skyte ytterligere fart og vi er trygge på at økt fokus på miljøvennlige leveranser vil gi lønnsomhet over tid. Det er ikke tvil om at når nye Nox utslippskrav trer i kraft 1. januar 2021 på motorer over 130KW vil inline hybrid løsning være nøkkelen for båter som krever større effekt, legger Røyrvik til.
Kontrakten:
- Verft: Promek
- Sluttkunde: EWOS Innovation (Cargill)
- Systemleverandør: Frydenbø Industri
- Type båt: PROCAT 1475 HYB
- Overlevering: Juni 2021
Kilde: Pressemelding fra Frydenbø Industrier