Nok å gjøre hos Westcon Yards
Til tross for koronapandemi har skipsreparasjonsavdelingen ved Westcon Yards i Floro hatt nok å gjøre. Og starten på det nye året er også god.
Dokken ved Westcon Yards skipsreparasjonsavdeling i Florø har stort sett vært full gjennom hele korona-året 2020, og i 2021 har selskapet mer enn nok å gjøre også, skriver Firdaposten.
- Akkurat nå har vi arbeid til langt fram mot sommeren, sier Terje Totland ved verftet.
Det som har reddet Westcon Yards så langt, og som også gir arbeid en god stund framover er ombyggingen av Fjord 1-ferjene til elektriske ferjer. For Totland stikker under en stol at riggmarkedet har ligget dødt i mye av 2020, og at supplybåtmarkedet heller ikke har vært så mye å skryte av. Men subseamarkedet går sin gang, opplyser Totland.
NOK Å GJØRE: De ansatte ved Westcon Yards' skipsreparasjonsavdeling har hatt nok å gjøre i korona-året 2020. FOTO: WESTCON YARDS
- En av våre største styrker er at vi raskt kan snu oss om, være fleksible og finne nye forretningsområder, sier Totland, og legger til at i Ølen har de et nybygg på gang.
Når Firdaposten er på besøk hos bedriften er det flere båter som er inne i dokken. Hurtigruteskipet MS «Nordlys» er en av båtene som er inne til overhaling, og det samme er en slepebåt fra Boa Offshore. På denne skal det utføres vedlikehold av thruster-systemet og stålarbeid. I tillegg utføres det for tiden vedlikehold på en lekter fra undervannsleverandøren Tommy Solheim AS. På verftet er også en oppdrettslekter og fjordbåten MS «Atløy».
ELEKTRIFISERES: Westcon Yard har fått oppdraget å elektrifisere Fjord1-ferjer. FOTO: FJORD1
Totland opplyser til lokalavisa at de på MS «Nordlys» nå skal gjøre service på propellsystemet og en akselgenerator. Arbeidet er ventet å ta en 10-dagers tid. Hurtigrute-skipet, soim er 122 meter langt, ble grundig renovert så sent som i 2019.
Så langt har Westcon Yards i Florø klart å holde arbeidsplassen smittefri, og det er innført et strengt smittevernregime ved verftet.