Liten metallbedrift i stort Mars-prosjekt
Det sier Angelicha Becker i selskapet Velo Galvaniske Anlegg, som har gullforgylt boksene som omslutter georadaren som nå skal tas i bruk på mars.
I forrige uke landet romsonden «Perserevance» på mars. TV-sendingen ble fulgt av millioner av TV-seere verden over, og for Angelicha, Ove Reitan og Konrad Becker i Trondheim ble den historiske begivenheten helt spesiell.
GALVANISERTE BOKSENE: Ove Reitan Becker og Konrad Becker forgyller i 2018 boksene som nå er på mars og sikrer georadaren mot stråling. FOTO: VELO GALVANISKE
I 2018 ble nemlig den lille Trondheimsbedriften Velo Galvaniske Anlegg valgt ut til å forgylle delene til det som ble en boks av aluminium, og som beskytter georadaren som er inni fartøyet. Den billiknende farkosten skal nå begynne å samle informasjon om overflaten på mars.
- Vi fulgte marslandingen på TV i forrige uke, og det føltes helt uvirkelig at vi i vår lille bedrift er en del av denne begivenheten. Vi er ydmyke over at vi i det hele tatt ble forespurt og at vi fikk lov til å være med på dette, sier Angelicha Becker i Velo Galvaniske Anlegg stolt. Ja, for stolt er hun også.
- Det at vi som en liten bedrift oppi dette store prosjektet ble forespurt er helt fantastisk. Det viser at vi som en liten bedrift kan tilby den kompetansen som trengs til slike oppdrag, sier hun. Hun legger til at selve kontraktsverdien ikke var av de største, men at verdien for å ha fått lov til å være en bidragsyter til prosjektet er uunnværlig.
LITEN, MEN VIKTIG: Velo Galvaniske Anlegg er en liten bedrift med tilhold i Trondheim. I forrige uke kunne de ansatte følge med på marslandingen, der bedriften har vært en liten, men viktig bidragsyter. FOTO: GOOGLEMAPS
Galvaniseringen som Velo gjorde i 2018, skal skjerme elektronikk og datautstyr for stråling, som det er mye av ute i verdensrommet. Bedriften har rett og slett lagt 24 karat gull på alle sidene av boksene.
Det var FFI i sin tid som kontaktet Kongsberg Norspace AS i Horten om det spesielle oppdraget. Kongsberg Gruppen har hatt en sentral rolle i utviklingen av georadaren i prosjektet. Spørsmålet om hvem som kunne påta seg det spesielle oppdraget med å galvanisere boksene dukket opp, og Velo i Trondheim ble valgt.