Metaller verifisert grønne ved bruk av blockchain
- Vi ser at våre kunder og deres kunder igjen etterspør pålitelig informasjon som dokumenterer fotavtrykket til våre materialer og til vår produksjon. Formålet med denne piloten er å teste en plattform som støtter produsenter og merkevarer med å underbygge deres løfter for å oppnå bærekraftsmålene. Dette blir gjort gjennom verifisert data. Dette gjør det også mulig å spore metaller fra fabrikkporten og helt til de når frem til kunden, sier Bjørn Kjetil Mauritzen, Head of Sustainability i Hydro.
Fokus på mer bærekraftige produkter, standarder og drift har økt betydelig de seneste årene. Med mengden informasjon og forskjellige standarder tilgjengelig har det blitt viktigere enn noen sinne å gi kundene tilgang til fakta som dokumenterer kvalitet og som gir de informasjon om produktets livsløp – alt som har skjedd med det enkelte produktet kunden har skaffet seg.
Dette gjør at kundene kan gjøre grønnere kjøpsbeslutninger basert på fakta og ikke bare grønne løfter!
Tag. Trace. Trust
Hydro implementerer blockchain-baserte Tag. Trace. Trust. tjenesten utviklet av DNV. Tjenesten setter hvem som helst i stand til å sjekke gyldighet, data, opprinnelse og autentitet på et produkts miljøprofil.
- Løsningen muliggjør at aluminiumens produktpass, med sin unike digitale ID koblet til produktet, viser nøkkelfakta om bærekraft som lav-karbonaluminium og produktets andel av skrapmetall, forklarer Lin Jacobsen Hammer, Business Development & Sustainability Manager in DNV-Business Assurance.
Fra råmateriale til en parkbenk
I pilotfasen, vil Hydro og DNV jobbe med produsenten av utendørsmøbler Vestre. Bedriften bruker Hydro CIRCAL i enkelte møbelserier. Produktdata lagret på den nye plattformen gir bedriften og deres kunder full innsikt og dermed sporbarhet av aluminiumen og dens CO2-utslipp fra råmateriale til ferdig benk i en offentlig park.
Neste steg i det pilotprosjektet som nå er igangsatt, er å se på erfaringen fra piloten for å evaluere hvordan Hydro kan implementere plattformen som et standardisert verktøy. Målet vil videre være å rulle ut plattformen til et bredt spekter kunder. Når?
- Til syvende og sist er denne piloten muliggjort av alt arbeid investert i våre grønne merkevarer gjennom årene. Vi kan derfor utforske hvordan nye teknologier kan dele nøkkeldata med markedet og bevisste konsumenter – presentert på en måte de forstår og har tillit til – som en del av vår bærekraftsagenda, sier Jørgen Hansson, prosjektleder i Hydro.
Hydro planlegger å iverksette denne piloten tidlig i 2021.
Kilde: Pressemelding fra DNV