Verdens første hydrogenferge
Fergen «MF Hydra» skal i drift sommeren 2021, i begynnelsen med batteri, og deretter gå over til hydrogen i løpet av våren 2022, når hydrogenanlegget er ferdig installert.
Det flytende hydrogenet tas fra Lindes storskala anlegg for hydrogen i Leuna, Tyskland. Trygg og sikker bunkring kommer til å foregå lokalt fra trailer til tank om bord på fergen.
-Vi er stolte over å være verdens første til å ta steget over i transformasjonen av marin sektor til mer klimavennlig drivstoff, sammen med Norled. Linde har omfattende erfaring med hydrogenproduksjon og tilbyr siste teknologiske løsninger gjennom hele verdikjeden; fra elektrolyse, flytende hydrogen, lagring, transport, bunkring og fylling, sier Øystein Aasland, leder for prosessindustri i Linde Gas AS.
Linde har allerede stor produksjonskapasitet for levering av flytende hydrogen. Verdens største PEM elektrolyseanlegg for grønn hydrogen bygges nå i Leuna, Tyskland, med en kapasitet opp mot 24 MW. I 2020 solgte Linde hydrogen globalt for rundt 20 milliarder NOK, og hadde over 80 elektrolysører i drift og rundt 200 fyllestasjoner globalt.
-Å utvikle og bygge verdens første hydrogendrevne skip er nybrottsarbeid. Norled er opptatt av å sørge for at utvikling og bygging foregår i kontrollerte former hvor sikker drift har høyeste prioritet. Dette er spesielt knyttet til anlegget som skal lagre hydrogen på fartøyet og konvertere dette til elektrisitet gjennom brenselceller, forklarer administrerende direktør i Norled Heidi Wolden.
Alle analyser og tegninger er blitt evaluert av Sjøfartsdirektoratet og DNV, som kvalitetssikrer at Norled gjør alt riktig og får de nødvendige tillatelser for trygg fergekonstruksjon og -drift.
-Vi har sterk tro på hydrogen, og ser hydrogen som en stor mulighet for å øke rekkevidden for batteridrevne skip og for lengre strekninger, sier Wolden videre.
I 2015 introduserte Norled verdens første batteridrevne ferge, «MF Ampere», som har ført til en revolusjon blant norske fergeselskaper, med rundt 80 batteridrevne ferger i løpet av 2022. En lignende effekt er ventet for hydrogendrevne skip, og vil gi positive ringvirkninger for kyst- og nordsjøtrafikken.
Om Hydra-prosjektet
«MF Hydra» er utviklet i nært samarbeid med LMG Marin og Westcon Power & Automation siden 2017, og bygges nå på Westcon Yards i Ølen. Gexcon utfører risiko- og sikkerhetsanalyser med brenselsceller fra Ballard, mens Linde leverer hydrogenlagringssystem og flytende hydrogengass
Kilde: Pressemelding fra Linde Gas