23948sdkhjf

Ny teknologi skaper stor interesse for Drammensfirma

I Drammen har LNT Marine utviklet en ny måte å frakte naturgass på. Interessen for fraktmåten har eksplodert, ifølge firmaet selv.

Det er Drammens Tidende (DT), som skriver om LNT Marines nyte måte å frakte naturgass på om bord i skip. Selskapet har nå signert en større kontrakt med det for tiden omdiskuterte «fotball-landet» Qatar, som nok er mest kjent for olje- og gass-produksjon.

– Dette er en stor og viktig avtale. Vi skal bidra til utvikling av teknologi til nye skip for frakt av naturgass, og med vår egenutviklede teknologi, LNT A-Box, så har vi store kontrakter i sikte, sier driftsdirektør Stein Foss i LNT Marine til DT. Avtalen er inngått med Qatargas/Quatar Petroleum. Foss var også gründer for selskapet OceanSaver, og han sier at det trolig skal bygges 150 nye tankskip i Qatar for frakt av naturgass. Hvis LNT Marine får innpass i åtte av disse, vil det være snakk om en milliardkontrakt for Drammensfirmaet.

Det som er nytt og spesielt med LNT Marine-teknologien er hvordan gassen blir fraktet på – om bord i skipene. Den vil nemlig bli fraktet i en egen «boks» som holder gassen flytende og sørger for stabil transport. Teknologien er fortsatt under utvikling, og man antar at dette arbeidet vil være ferdig i løpet av 2022. Bygging av skip med LNT Marines teknologi kan derfor ta til i 2023. Men selskapet opplyser at et skip – «Saga Dawn» - allerede har begynt å bruke teknologien.

Flere aktører er med i prosjektet, blant annet oljeselskapene Total, Shell, ConocoPhillips og ExxonMobil.

Drammensselskapet trenger nå flere hoder og kommer ifølge DT til å ansette to-tre til.

Det var en artikkel i shippingavisa TradeWinds, som førte til at telefonen ikke sto stille i lokalene til selskapet. Tidligere måtte de ut å søke etter mulige kunder blant rederiene. Men nå tok rederiene kontakt selv.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094