23948sdkhjf

Moen Marine bygger servicekatamaran

Moen Marin bygger en NabCat 1510 DD servicekatamar med batterihybrid. Fartøyet bygges for Håløy Havservice.

Fartøyet skal leveres allerede til sommeren, og daglig leder i Håøy Havservice, Remi Rønning, sier i en pressemelding at selskapet er på full fart inn i det grønne skiftet.

- Og dette er ett av våre mange steg i så henseende, sier han.

Nyheten om anskaffelsen av NabCat 1510 DD batterihybrid servicekatamaran, kommer kort tid etter at Håøy kontraherte sin forrige «grønne» båt, og nå står altså enda et batterihybrid servicefartøy i loopen. Denne gang er det Moen Marin som skal bygge fartøyet.

- Vi kjenner Moen Marin godt, og vi vet at de har nødvendig kompetanse på denne type fartøy. Kombinert med at båten kunne leveres kjapt, var det naturlig å ta kontakt med Moen Marin, sier Rønning.

I pressemeldingen forteller han at de aller helst skulle gått for helelektrisk, men at hybrid fremdrift er det rette for denne størrelsen.

- Det gjør at vi slipper å legge til kai. Allikevel, når denne båten klarer å lade så fort som den gjør, fra 10 til 90 prosent på bare en halvtime, regner vi med å kunne drifte den nærmest utelukkende på batteri.

For Rønning har det også vært avgjørende at båten har bekvemmelige boforhold, slik at de kan drifte den døgnet rundt.

- Her har designerne klart å utnytte 15 meter veldig godt, med fire romslige lugarer. Vi kan med andre ord drifte fartøyet med fullt mannskap 24/7, og de vil i tillegg nyte det stille og rolige arbeidsmiljøet som elektrisk fremdrift gir.

Bestillingen fra Håløy Havservice inngår i en utvikling Moen Marin har stor kompetanse på gjennom flere leveranser. 

- Næringen er under gradvis endring, og det har vært en økende interesse for hybridfartøy. Som den største leverandøren av servicefartøy til næringen, setter vi stor pris på denne leveransen til Håløy, sier Georg Nesset, senior salgssjef i Moen Marin.

Håløy Havservice har i alle fall ikke tenkt å gi seg her. De har allerede lagt en strategi for å bytte ut hele flåten med hybrid- eller helelektriske fartøy.

- Vi har flere dieseldrevne båter i dag, men planen er å fase dem ut, sier Rønning og avslutter:

- Elektriske båter er fremtiden.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093