Har ferdgstilt Norges første LNG bunkringsskip
I forbindelse med ombyggingen av Hurtigruten og Kystruten fra diesel til LNG-drift, inngikk Bergen Tankers en kontrakt med Gasnor om å levere drivstoff til disse skipene i Bergensområdet og andre kunder av Gasnor. Dette ble starten på det omfattende og banebrytende ombyggingsarbeidet av Oslo Tank.
Westcon Yards Florø vant kontrakten på ombyggingen - et omfattende arbeid som innebærer fjerning av overbygg og gamle tank inndelinger, bygging av ny overbygning og hangardekk, løfting av dekk og installering av lastetank, elektroinstallasjon og rørinstallasjon, og mer.
Teknisk- og Marinesjef hos Bergen Tankers, Ingemar Presthus, forteller det var flere vurderinger å ta da de skulle velge en samarbeidspartner for dette arbeidet;
- Westcon Yards ble valgt ut ifra en totalvurdering hvor deres erfaring med nybygg, gode fasiliteter med overbygget dokk og, ikke minst, personene involvert, veide tungt. Det var viktig for oss å ha en solid partner til å stå for ombyggingen, sier han.
Oslo Tank ble først bygget i St. Petersburg i 2009, og har gått som bunkringsskip for olje frem til den omfattende ombyggingen. Nå som skipet skal frakte LNG, fikk det også et helt nytt navn for anledningen; Bergen LNG.
PÅ SJØEN: Bergen LNG er sjøsatt ved Westcon Yards. FOTO: WESCON YARDS
Til tross for en Korona-preget prosess, har Westcon Yards nå levert sluttproduktet og skipet forlot Florø 23. mars. Bergen Tankers kan nå kjøre Bergen LNG i gang med godkjenninger og inspeksjoner hos kundene, og første test – ‘Gas Trial’ – med LNG last. Presthus sier de er fornøyd med sluttresultatet:
-Vi har hele tiden hatt et godt forhold og løst de problemer som har meldt seg på en god måte. Sluttresultatet ble en fin, sikker og effektiv båt, som skal levere mange laster i året. Nå holder vi på å få kjørt den i gang, først med inspeksjon og godkjenning av de kundene vi skal jobbe for, deretter Gas trial med første last.
Bergen LNG skal jobbe for Gasnor i mange år fremover og levere til landanlegg rundt omkring i hele Norge. Fordi mye av operasjonen vil bli på Vestlandet, blir lastehavn på Kollnes i Øygarden. Bergen Tankers vil fortsette å levere olje, og nå også gass, langs kysten i Europa, men har flere planer om å fornye eksisterende flåter og utvide driften.
Kilde: Pressemelding fra Westcon Yards