The HYDRO Chair: Hydro i tospann med kjent designer
Designet for å være lett, funksjonell og sirkulær er stolen laget i 100 prosent resirkulerbar aluminium fra Hydro og med så få deler som mulig, så den enkelt kan gjenvinnes en gang i fremtiden. Bakgrunnen for samarbeidet er tanken om at for å utvikle mer bærekraftige produkter, må eksperter samarbeide og utveksle kunnskap på tvers av verdikjeden.
Britiske Tom Dixon er kjent for sin forkjærlighet for metall, og da han ønsket å lage en stol med bærekraft som førende designbrief falt valget naturlig på aluminium fordi det er et materiale som kan brukes igjen og igjen.
– Materialvalg er en stor og viktig del av mitt arbeid som designer, og her er resirkulerbarhet et kritisk aspekt. Dette er en av grunnene til at jeg liker å jobbe med aluminium – i tillegg til at aluminium gir meg uendelig med muligheter når det kommer til forming og overflatebehandling, sier Tom Dixon, kreativ direktør og grunnlegger av Tom Dixon Studio.
VALGTE HYDRO: Tom Dixon valgte aluminium fordi det er lett, fleksibelt og resirkulerbart. FOTO: TOM DIXON STUDIO
– Her har samarbeidet med Hydros materialeksperter vært uvurderlig for å utveksle ideer, utfordre og videre utvikle en helt ny måte å forme materialet på for et designmøbel, sier Dixon.
Når det er brukt på riktig måte er aluminium 100 prosent gjenvinnbart, og kan gjenvinnes igjen og igjen uten å miste sine egenskaper. Dette blir en stadig mer ettertraktet for produsenter i en verden som forsøker å tilrettelegge for en sirkulær økonomi.
– Det er ikke lenger nok å designe noe som ser pent ut. Den stolen eller genseren vi kjøper bør også være bra for miljøet. I Hydro er målet vårt å bidra til å skape industrier og produkter som kan gjøre en forskjell, og her er Tom Dixon og møbelbransjen et perfekt eksempel. Vi ser at flere av våre kunder velger aluminium fra Hydro fordi det bidrar til å kutte fotavtrykket til de produkter de lager, samtidig som det møter forbrukernes ønske om produkter som varer lenger og kan resirkuleres, sier Hilde H. Kallevig, global sjef for markedsføring og merkevare i Hydro.
Inspirert av bilindustrien
Samarbeidet mellom Tom Dixon og Hydro startet allerede i 2018. Utfordringen var å produsere et stolsete i metall i ett helt stykke, noe som er utfordrende i produksjon og krevde innsikt i ulike tekniske metoder. I tillegg måtte løsningen balansere kostnader, design, og funksjonalitet.
Svaret fant Hydros ekspertteam ved å se til sine kollegers arbeid i bilindustrien:
- Ved hjelp av en innovativ teknologi kalt «superplastic forming» kunne aluminiumslegeringer utviklet spesielt for bilindustrien – Hydros 5000-serie - brukes til å forme metallet gjennom «blåsing» ved høy temperatur, og videre laserkuttes av roboter.
- Denne metoden ble først utviklet i bilindustrien for å lage komplekse former som var umulige bare et par år tilbake, og gjør det mulig å strekke det varme aluminiumet flere ganger sin opprinnelige størrelse uten å skades.
- Med denne teknikken fikk stolen sin karakteristiske ballongaktige form. Stolen er også formet så den kan stables oppå hverandre og robust nok til å brukes både inne og ute i all slags vær. Det gjør stolen til et passende objekt for blant annet hoteller, konserter, kafeer og restauranter.
Stolen kommer først i et begrenset opplag og vil bli tilgjengelig for salg i Tom Dixons nettbutikk samt hos utvalgte internasjonale partnere som Wallpaper* Store. Prisen vil være £2,021, om lag 20 000 norske kroner.
Kilde: Pressemelding fra Hydro