23948sdkhjf

Ulstein sikret seg engineering-kontrakt

GLDD skrev en ‘basic design’-kontrakt med Ulstein i 2020. Nå ønsker de å få drahjelp fra Ulsteins skipsbyggingskompetanse i realiseringen av skipet.

Med en ny engineeringskontrakt blir neste steg tatt for å realisere det første Jones Act-godkjente steininstallasjonsfartøyet til den amerikanske havvindindustrien.

I det videre arbeidet med et nytt skipsdesign og en ny skipstype for amerikanske verft og redere, vil Great Lakes Dredge & Dock Co. LLC (GLDD) dra nytte av skipsbyggingserfaringene til Ulstein. Ulsteins designselskap i Nederland og Ulsteinvik samarbeider tett i dette prosjektet. Ulstein skal stå for innkjøp av hovedutstyret, integrere skipsutstyret i designet, starte opp med detail design (engineering) og støtte GLDD i valg av skipsverft, noe som vil redusere risiko og sikre en best mulig gjennomføring av prosjektet.

Kontrakten skal drive fram engineeringsarbeidet slik at skipet holder seg til planen og kan være operativt fra andre kvartal 2024.

- Det er et privilegium å samarbeide med Ulstein på dette milepælsprosjektet. I designutformingen på dette første amerikanske fartøyet innarbeider Ulstein det globalt beste når det gjelder praksis, kunnskaper og kreativitet. seier Mike Greenwood, senior project sponsor i GLDD.

- Det Hvite Hus har gitt havvindmarkedet høy prioritet, og spesialbygde fartøy som dette vil være kritisk viktig for å utvikle denne industrien, sier Greenwood videre.

Ifølge en analyse fra World Energy Report blir mer enn 30 store amerikanske havvindprosjekt forventet å bli utviklet i løpet av de neste 10 årene. Det vil tilføre nesten 88 milliarder dollar i CAPEX og en årlig mulig OPEX på 2,8 milliarder dollar på tvers av maritime industrier.

- Trass i Covid-19-pandemien har designprosessen og samarbeidet med GLDD vært svært produktivt og effektivt, sier Edwin van Leeuwen, administrerende direktør i Ulstein Design & Solutions B.V.

– Jeg gir honnør til både GLDD og Ulsteins prosjektgrupper som for det meste har arbeidet fra hjemmekontor med dette prosjektet siden juni 2020. Kontrakten er et samarbeid mellom Ulsteins design- og engineeringskontor i Nederland, Norge og Polen, og i tillegg har den lange skipsbyggingskompetansen i Ulstein vært viktig.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094