Slik så det ut da «Lady in red» ble prøvekjørt
Prøveturen startet med verftets tester fra mandag 3. mai, og gikk over til den «offisielle», tekniske prøveturen fra 5. mai.
Tore Haugen og Jørgen Fosse frå Bergen Engines mønstret på allerede på mandagen. Da de etter to dager om bord ble intervjuet, var kommentaren «Så langt – så godt», og understreket at det meste av motortestingen hadde blitt gjort før prøveturen, så oppgavene deres er å holde seg klare dersom noe skulle skje. Om ingenting utenom det vanlige skulle hende, kan de fortsette med å nyte sola og naturen.
En kort samtale med Terje Vestad og Jørgen Toft fra thruster-leverandøren Brunvoll styrker førsteinntrykket. Mandag hadde de en ganske hektisk dag, noe som er ganske naturlig når thrusterne skal testes. Da disse var ok og sjekket ut, kunne de kommentere at «ting har gått bra og etter planen».
Noen vil hevde at den viktigeste funksjonen til et skip er byssa. Daniel og Ovar Hatløy er innleide som stuerter. Også fra dem kommer den samme tilbakemeldingen:
- Alt fungerer bra og holder en høy standard, sier de. Når vi spør folk om bord om maten de får servert, får vi tommel opp som svar.
MANGE DELTAR: Representanter fra Ulstein, Nexans og flere leverandører deltar under testingen av kabelskipet "Nexans Aurora". FOTO: ULSTEIN
Grundig jobb gir gode resultat
- Det er ikke uvanlig med såkalte «blackouts» på prøveturer, sier Nexans’ tekniske sjef, Knut Flage. Han følger opp med å si:
- Så langt har vi ikke opplevd noe av det slaget på «Nexans Aurora». Han forklarer at Ulstein Verft har gjort en grundig jobb fra starten, og det er resultatet av dette man nå opplever.
- Denne måten å jobbe på er ikke alltid standarden, i mange skipsbyggingsprosjekt blir ikke testing og gjennomkjøringer på verftet nok prioritert. Og dette resulterer ofte i mer kompliserte prøveturer, kommenterer han.
De gode prøvetursresultatene så langt er også en stor takk til leverandørene.
- Komponenter av høy kvalitet, levering i tide og den samlede gjennomføringen av arbeidet har resultert i langt mindre feil enn vanlig på slike prøveturer. Mye av det harde arbeidet har blitt utført fram til dette punktet. Nå føles prøveturen mest som en ferie, sier Flage.
TESTTUR: "Nexans Aurora" på en av sine mange testturer den siste tiden". FOTO: ULSTEIN
- Likevel så er det alltid litt spenning når alle systemene blir testet sammen og over tid. Prøveturen vil fortsette noen dager til, men på dette tidspunktet kan vi si at har alt gått som det skal.
- Vi er veldig fonrøyde med hvordan løsningen har blitt satt sammen, sier Frode Beyer, som er Nexans’ prosjektleder.
- Dette fartøyet er sofistikert, men konvensjonelt. Det er designet for oppgavene det skal gjøre, men tar i bruk godt utprøvde komponenter og løsninger fra kvalitetsleverandører, fortsetter han.
Kvalitet er viktig
- Nexans tok ledelse i energiskiftet ved å tilby bærekraftige og dekarboniserte energiløsninger. Det er mye som står på spill når et skip som «Nexans Aurora» skal utføre operasjoner for kundene, og «Nexans Aurora» er skreddarsydd for den risikoen vi er involverte i, sier Beyer.
Han forklarar at Nexans er forpliktet til å kunne overta fartøyet til planlagt tid og til avtalt kvalitet.
- Vi kan ikke ta oss råd til usikkerhet. Når man skal elektrifisere regioner og land, må Nexans levere 100 prosent pålitelige løsninger. Strømbrudd er ikke et alternativ. Dette speiler hvilke folk vi velger å samarbeide med. Kundene våre forventer mye av oss, og dette påvirker avgjørelsene vi må ta for å finne ut hvem vi skal jobbe med. Ulstein Verft har vært en god partner for oss.
HØYTEKNOLOGI: Kabelleggingsskipet "Nexans Aurora" er et høyteknologisk fartøy. FOTO: ULSTEIN
Håndtering av Covid-19
- Selv om vi har styrt dette prosjektet gjennom en verdensomspennende pandemi, har vi nådd hver eneste milepæl, sier Beyer. Han legger til at måten Ulstein har tatt alle nødvendige forholdsregler på har vært veldig verdifull for Nexans.
- Ulstein har taklet Covid-19-situasjonen på en måte som er i verdensklasse. Håndteringen av dette er innarbeidet i organisasjonen og har vært veldig rasjonell. Utfordringen med Covid-19 har blitt tatt på alvor frå første dag på Ulstein, sier han.
Siste innspurt før levering
Prøveturen vil bli avsluttet i første del av uke 19. Hans Karsten Voldsund er Ulstein Verfts prosjektleder.
– Det er mye å tenke på, men jeg har veldig god hjelp fra folkene rundt meg, sier han. Det hele ser greit ut, selv om det fortsatt er mange tester som gjenstår. Og det står fortsatt igjen arbeid på verftet før levering om noen få uker.
- Vi må fullføre utrustningen av fartøyet, gjøre ferdig noen malingsjobber, alt må ryddes opp og se bra ut til levering. Vi vil også kjøre noen tester på A-rammen og noen av vinsjene for å sjekke hydraulikken og funksjonene på disse systemene, sier Voldsund.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein