23948sdkhjf

Skulptur-stål på Kistefos fra havarert skip

Vraket etter skipet MS «Server», som forliste utenfor Fedje i 2007, har blitt hentet opp fra dypet og tilført Carol Boves unike signatur, før det til slutt havnet i den fredfulle skogen på Kistefos Museum. Det monumentale verket "PASANASAP" ble avduket under sesongåpningen på Kistefos Museum 23. mai.

Kistefos' nyeste skulptur er laget med stål fra et lasteskip som sank utenfor Fedje i 2007. MS Server var på vei til Murmansk da det blåste opp til storm. Åtte meter høye bølger gjorde at mannskapet måtte evakueres med helikopter og skipet til slutt sank til bunns i to deler. Den bakre delen av skipet, bestående av 1500 tonn stål, ble hevet i 2018. Stålet i Boves skulptur kom fra denne delen av skipet. På tross av de harde, tunge materialene hun bruker, har de ferdige verkene en letthet i seg, som gjør at de oppfattes myke, lette og medgjørlige.

Bove jobber med kombinasjonen av funne gjenstander, deriblant gammelt stål som hun finner på skraphauger, og masseprodusert, prefabrikkert stål som er møysommelig bearbeidet. Resultatet er store, taktile verk som er rå og skjøre på samme tid. 

"PASANASAP" er et monumentalt og stedsspesifikt verk, det vil si at verket er laget spesielt for Kistefos Museum, samt at kunstneren selv har vært med på å bestemme plasseringen av verket. Bove besøkte Kistefos i 2018 og forelsket seg i det stille skogsområdet sør-vest for The Twist. Her går kyrne på beite, elva renner roligere og døde furutrær har omskapt terrenget på spektakulært vis. Området er en hittil uutnyttet del av skulpturlandskapet, og Boves arbeid utvider dermed Kistefos både geografisk og kunstnerisk. Skulpuren vil inngå som en permanent del av Kistefos Museums skulptursamling. 

Kunstnerisk er Bove del av en generasjon inspirert av Bernar Venet (f. 1941), Anthony Caro (1924-2013), Richard Serra (f. 1938) og John Chamberlain (1927-2011) – eldre herrer som arbeidet og arbeider med tunge, monumentale skulpturer – tradisjonelt sett en mannsdominert uttrykksform. Den ekspresjonistiske fremgangsmåten er imidlertid hennes helt egne: Bove plasserer materialene i sentrum og lar dem snakke for seg selv. Hun benytter seg ikke av forberedende skisser, selv de store skulpturene blir til på spontant og improvisert vis, ved hjelp av løftekraner og hydraulikk.

Bove er født i Sveits og oppvokst i Berkeley, California. Hun er utdannet ved New York University og har hatt soloutstillinger på bl.a. Kunsthalle Zürich, Palais de Tokyo i Paris, og Institute of Contemporary Art i Boston. I 2017 representerte hun Sveits på Venezia-biennalen. Hun er for tiden representert med fire verk på fasaden til The Metropolitan Museum of Art i New York.

 

Kilde: Presssemeldng fra Kistefos Museum

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.081