Stor modifikasjonskontrakt for HAV Design
Skipet med HAV-design skal gjennom en betydelig ombygging som også krever redesign og nye detalj tegninger. Det er planlagt at det «nye» skipet skal være klar til drift i første kvartal 2022.
Skipet skal bli flere meter bredere i tillegg til at det skal installeres gangvei, heis og tårn slik at det kan ta flere ulike oppdrag og operere i flere deler av markedet. Gisle Vinjevoll Thrane, Salgsansvarlig i HAV Design, sier redesign og ombygging av skip er noe de forventer det vil bli mer av.
– Det henger både sammen med deler av markedet som ikke nødvendigvis trenger flere, men bedre skip, og en overordnet tankegang med ønske om mer sirkulærøkonomi og mindre råvarebruk.
Kristian Steinsvik, R&D Manager sier at HAV Design gjennom flere år har drevet systematisk utviklingsarbeid for å skape verktøy og design som innfrir stadig strengere miljøkrav.
– Vi har kompetanse og verktøy til å designe miljøvennlige skip som hjelper kundene våre til økt konkurransekraft og lønnsomhet. Nå tar vi i bruk verktøyene i HAV Ocean Lab med digital tvilling og simulering til også å forbedre og utnytte potensialet i allerede seilende skip. Med en så lang referanseliste som HAV Design har, og som går så langt tilbake i tid, blir det mange skip av eget design som kan tilpasses endringer i markedet ved hjelp av ny teknologi og ytterligere energieffektivisering.
I mange av segmentene som HAV Design er inne i forventes det også strenge krav til kutt i både utslipp og energiforbruk i årene som kommer. Det vil blant annet komme i form av økte CO2-avgifter.
– Disse nye miljøkravene og pålegg om kutt i utslipp gir kundene utfordringer som HAV Design kan løse gjennom ny teknologi og kunnskap om energieffektivitet. Slik øker vi kundenes konkurransekraft og bidrar til å ta næringen gjennom det grønne skiftet.
Kilde: Pressemelding fra HAV Design
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.