Ulstein designer forskingsskip for KIGAM
Fartøyet vil være 92 meter langt og 21 meter bredt og skal oppfylle de generelle kravene fra den seismiske og oseanografiske forskingsindustrien for operasjoner med seismiske lyttekabler og seismiske havbunnsnoder, seismisk kartlegging med høy oppløsning, havbunnundersøkelser og prøvetaking av sediment.
Fartøyet vil fungere som en base for opp til 30 forskere, og vil i tillegg ta imot et mannskap på opp til 20. Fartøyet er designet for å inkludere en rekke installert utstyr, blant annet et 3D-/4D-seismisk 8-streamer-system, et høykvalitets 2D-/3D-seismisk P-kabelsystem, et multikomponent OBN-system, et system for marine gravitet og magnetisme, fler- og enkeltstråleekkolodd og tilleggsutstyr for akustiske lydsystem til sjøs. Sedimentprøver og geokjemisk analyseutstyr er tilgjengelig for forskere om bord.
Skroglinjedesignen X-BOW gir reduksjon i slag og vibrasjoner, noe som gjør dette designelementet svært egnet for forskningsoperasjoner. Denne utformingen øker driftsprofilen og reduserer fartstapet og vil forbedre registreringen av data når skipet er i arbeid. Designet, utstyrt med moderne teknologi og system, sikrer effektive operasjoner med redusert drivstoff-forbruk og redusert miljøavtrykk. Komforten til mannskapet er også forbedret.
- De roligere bevegelsene i skip med X-BOW har stor innvirkning på mannskapets velvære, forteller overstyrmannen på ett av Ulsteins tidligere leverte X-BOW-seismikkskip.
I 1996 leverte Ulstein Verft bygg nr 246, seismikkskipet «Tamhae 2», til KIGAM.
– Ulstein er veldig glade for å bli tildelt denne kontrakten med Hanjin. Det at KIGAM igjen kommer til Ulstein som leverandør av design for det nye fartøyet sitt er viktig for oss og stadfester at vår satsing på designoptimalisering, kostnadseffektive løsninger og kvalitet, og eierens operasjonelle og funksjonelle krav, nå gir resultat, sier Lars Ståle Skoge, commercial director i Ulstein Design & Solutions AS.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein