23948sdkhjf

«Brim»-brannen: Kan ikke nok om brann i batteri

Vestfold Interkommunale brannvesen hadde ikke erfaring med batteribranner da de rykket til brannen i hybridferja «Brim» tidligere i år.

Det er konklusjonen til det interkommunale brannvesenets egne interne granskningsrapport. Det tok flere dager fra brannvesenet rykket ut til ferja, som ble brukt til annet øyemed på tidspunktet brannen oppsto, før brannmannskapene kunne karakterisere båten som trygg slik at den kunne overleves politiet.

Dette er noen av den samme utfordringen som Bergen Brannvesen erfarte da mannskaper rykket ut til en eksplosjonsartet brann på MS «Ytterøyningen» i oktober i fjor.

Hybrid- og batteridrevne ferjer er en ny stor utfordring for brannvesenet, fordi disse er mer kompliserte å håndtere på grunn av eksplosjonsfare og giftige gasser, heter det i rapporten fra Vestfold interkommunale brannvesen.

 Manglet erfaring

Vestfold interkommunale brannvesen manglet erfaring med batteribranner da de dro ut til brann i hybridskipet Brim, viser brannvesenets rapport. Brann i batteripakker er mer komplisert å håndtere på grunn av fare for eksplosjon og giftige gasser.

I rapporten går det fram at faren for batteribrann var stor, noe som igjen kunne føre til en reell fare for gasseksplosjon.

«Teoretisk sett vil de brannfarlige gassene samle seg under dekk og batterileverandøren Corvus Energy foreslo derfor å suge ut gassene fra fartøyet og samtidig tilføre nitrogen inn i skroget for å redusere eksplosjonsfaren. Fartøyet har ingen ferdig innretning for å kunne koble på slanger for å suge ut/tilføre gass. Det må lages og tilpasses, for bruk på brannspjeldene fra maskin- og batterirom. Sikkerheten til publikum er ivertatt med en sikkerhetssone på 300 meter på sjø og land. Det tas høyde for at båten kan eksplodere og det gjøres tiltak mot akutt forurensning», heter det videre i rapporten.

Videre skriver brannvesenet at oppdraget blir løst ved utstrakt samarbeid mellom alle involverte fra privat og offentlig sektor, til tross for at den teoretiske løsningen aldri tidligere har blitt brukt på et fartøy med batteribrann. Midt i en pandemi skal en uvanlig hendelse håndteres i mange faser og ledd. 

I rapporten går det fram at brannvesenet og andre har flere forbedringspunkter for å kunne håndtere framtidige branner med tilsvarende framdriftssystemer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156