SSAB + Volvo = fossilfritt stål
Samarbeidet gjør Volvo Cars til den første bilprodusenten til å jobbe med SSAB og deres HYBRIT-initiativ, som omtales som stålindustriens mest ambisiøse og avanserte innen fossilfri stålutvikling.
Som en del av samarbeidet kommer Volvo Cars til å bli den første bilprodusenten som sikrer SSAB-stål produsert av hydrogenredusert jern fra HYBRITs pilotanlegg i svenske Luleå. Dette stålet kommer til å bli brukt som prøveprosjekt og kan komme til å bli anvendt i en konseptbil i første omgang.
SSAB har som målsetning å kunne tilby markedet med fossilfritt stål i kommersiell skala i 2026. Volvo Cars har som mål å bli den første bilprodusenten som bruker fossilfritt stål for sine egne produksjonsbiler.
– Vi bygger en helt fossilfri verdikjede hele veien til sluttkunden, sier Martin Lindqvist, adm. dir. og konsernsjef i SSAB.
– Vår banebrytende teknologi har praktisk tatt ikke noe CO2-avtrykk og kommer til å bidra til å styrke konkurransekraften til våre kunder. Sammen med Volvo Cars strever vi etter å utvikle fossilfrie stålprodukter for framtidens biler, fortsetter han.
– Ettersom vi kontinuerlig minsker vårt totale CO2-avtrykk, vet vi at stål er et viktig område for ytterligere utvikling, sier Håkan Samuelsson. Han er adm. dir. for Volvo Cars.
– Samarbeidet med SSAB om utvikling av fossilfritt stål vil kunne gi betydelige utslippsreduksjoner i vår leverandørkjede, legger han til.
HYBRIT ble startet av SSAB, jernmalmsprodusenten LKAB og energiselskapet Vattenfall. Prosjektet har som mål å erstatte kokskull, som tradisjonelt har vært brukt for jernmalmbasert stålproduksjon med fossilfri elektrisitet og hydrogen. Resultatet forventes å bli verdens første fossilfrie stålproduskjonsteknologi med å så si null CO2-avtrykk.
Den globale stålindustrien står for om lag 7 prosent av de direkte CO2-utslippene på verdensbasis. Dette skyldes at dagens jernmalmbaserte stålprodukjonsteknologi er dominert av masovner der man benytter kokskull.
For Volvo Cars utgjør CO2-utslippene fra selskapets biler om lag 35 prosent i en bil med fossilt drivstoff, og 20 prosent i en elbil fra materialer og produksjonen av bilens deler.
SSAB har som målsetning å redusere Sveriges CO2-utslipp med 10 prosent og i Finland med 7 prosent gjennom HYBRIT-teknologien, som bruker hydrogen som produseres av vann og fossilfri elektrisitet i stedet for kokskull.
Kilde: SSAB