Havila Kystruten på Euronext Growth
Havila Kystruten skal seile med fire nye passasjerskip på verdens vakreste kystreise. Skipene har rekordstore batteripakker og kan seile med nullutslipp i verdensarvfjorder og sårbar natur. Det første skipet kommer i trafikk i høst, før de andre skipene kommer senere i år og i 2022.
Midt i fellesferien og på kort tid, gjennomførte Havila Kystruten en vellykket aksjeemisjon som tilførte selskapet 500 millioner kroner i ny egenkapital. Pengene skal sikre selskapet leveranse og oppstart av de fire kystruteskipene. Det var solid interesse for emisjonen, og 3. august 2021 ble selskapet tatt opp til handel på Euronext Growth.
En ny reiseopplevelse
Fungerende administrerende direktør i Havila Kystruten, Arne Johan Dale, sier de med børsnoteringen på plass og overtagelse av de første skipene, så ser en frem til å komme i gang med å tilby både lokalbefolkning og turister trygg transport og miljøvennlig seilas langs den vakre norskekysten.
- Vi har norsk interiør og norske kvalitetsmøbler om bord i tillegg til et matkonsept som speiler naturen passasjerene seiler gjennom. Når vi i tillegg har de mest miljøvennlige skipene på kystruten, så vil dette gi de reisende en helt ny opplevelse av den klassiske reisen mellom Bergen og Kirkenes, sier Dale.
I drift i løpet av høsten
Det er fortsatt usikkert når det første skipet, Havila Capella, blir overtatt fra verftet i Tyrkia. Deretter skal skipet seiles til Norge og gjøres klart til drift i tillegg til at nødvendige sertifikater må komme på plass.
- Så snart vi vet mer vil vi komme med ny informasjon, og vi kan forsikre alle reisende og andre interesserte at vi er utålmodige og gjør alt vi kan for å få skipene klare så raskt som råd, fortsetter Dale.
Han regner med å få avklaring på usikkerheten rundt dato for første rundreise i løpet av få uker. Skip nummer to, Havila Castor, har forventet levering et par måneder etter Havila Capella.
Euronext Growth
Havila og Sævik-familien inngikk kontrakt med Samferdselsdepartementet om fire av de elleve seilasene på kystruten mellom Bergen-Kirkenes i 2018. Etter børsnoteringen skal Havila Kystruten fortsatt ha hovedkontor i Fosnavåg og Sævik-familien skal eie mer enn halvparten av aksjene.
- Hovedkontoret ligger like ved skipsleia og majoritetseierne ser skipene passere fra kontorene sine. Vi kan dermed forsikre både passasjerer og investorer om at vi er tett på driften av både skip og reiseopplevelsen, sier Dale videre.
Fearnley Securities AS og SpareBank 1 Markets AS har fungert som Euronext Growth-rådgivere for Havila Kystruten, og Wikborg Rein Advokatfirma AS har fungert som deres juridiske rådgiver.
Første tur 26. september
Med utgangspunkt i situasjonen ved verftet og selskapets forventninger om overtagelse av de to første skipene, planlegger selskapet første rundtur mellom Bergen og Kirkenes å være med avgang fra Bergen 26. september.
FORSINKELSER: Det har vært mye forsinkelser ved verftet i Tyrkia for å få ferdig Havila Capella. FOTO: HAVILA
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til endelig tidspunkt for overtagelse. Etter at selskapet har overtatt Havila Capella, seiles skipet til Norge og det vil ta noe tid å få på plass nødvendige sertifikater før skipet settes i passasjertrafikk langs kysten. I tillegg skal Havila Capella klargjøres for å kunne ønske velkommen om bord passasjerer til jomfruturen.
Selskapet beklager sterkt de ulempene dette medfører for passasjerer som allerede har reservert reise på tidligere avganger. Utsettelsen skyldes økning i Covid-19 utbrudd i Tyrkia tidligere i år, samt forsinkelser fra norske leverandører som følge av norske reiseråd og karanteneregler.
Kilde: Pressemelding fra Havila