Konvertering til ERRV-batteri hybridskip
Skipene ble opprinnelig bygde ved Ulstein Verft og kommer nå tilbake til verftet for å bli oppgradert til mer miljøvennlige framdriftsløsninger og til et nytt liv som ERRV-fartøy. Ulstein er i gang med detaljtegningene, og skipene kommer til verftet i oktober 2021.
Arbeidet inkluderer prosjektledelse, innkjøp, ingeniørarbeid, produksjon, kraft- og kontroll-leveranser. Det vil bli forberedt for en batteri-konteiner for hybridkraft, metanoltankene skal bygges om til å kunne ha annet innhold, deler av hoveddekket vil bli omorganisert for å gi plass til en redningssone, og nye MOB-båter og nye seksjoner som skal bli produsert og installert på hver side.
- Dette er veldig viktige prosjekt for ESVAGT, og vi er derfor glade for å få på plass en kontrakt med Ulstein Verft og Ulstein Power & Control som skal optimalisere funksjonaliteten og gi forbedre energi- og utslippseffektivitet på to høykvalitets X-BOW-fartøy, uttaler Kristian Ole Jakobsen, DCEO i ESVAGT.
Konvertering til grønnere kraftløsninger
- Kontrakten er viktig for Ulstein. Vi skal gjøre disse skipene klare for et grønnere framdriftsoppsett som inkluderer batteridrift, kommenterer Rolf Ottar Rovde, salsgsjef i Ulstein Power & Control. Rovde legger til:
– Oppgraderingene vil redusere forbruk av drivstoff og gi mindre utslipp, noe som også vil forlenge levetiden på dieselmotorene.
- Ulstein Power & Control leverte kraft- og automatiseringsløsningene til skipene da de ble bygdt. Leveransen vår nå inkluderer kraft- og automasjonssystem for batteripakken, frekvensomformer og ombygging av tavler og drives, i tillegg til installasjon og igangkjøring, sier Rovde.
Ombyggingsprosjekt ved Ulstein Verft
Begge skipene er planlagt å være ved Ulstein Verft i seks uker med start i oktober. Den siste installasjonen og igangsettelsen av hybridløsningen vil finne sted våren 2022 i tråd med driftsplanene for skipene.
- Vi ser fram til å bygge om to konkurransedyktige plattformforsyningsfartøy til mer markedstilpassete og drivstoffeffektive ERRV-skip. Tidspunktet for denne jobben er helt ideelt for verftet og passer godt inn i kjernestrategien vår om bærekraftig vekst. Oppgradering av system er viktige brikker for å gjøre verdensflåten grønnere, sier Ove Dimmen, salsgsjef ved Ulstein Verft.
Livssyklusperspektiv
- Det blir veldig bra å gjenoppta samarbeidet med ESVAGT, kommenterer konsernsjef i Ulstein Group, Cathrine Kristiseter Marti.
– Prosjektet viser at Ulstein kan være en langsiktig partner som jobber for å sikre framtidig konkurranseevne og bærekraftige løsninger for kundene våre, sier konsernsjefen.
«Hermit Fighter» og «Hermit Prosper» ble begge levert i 2012. De er de første to skipene i serien av det velprøvde PX121-designet fra Ulstein Design & Solutions.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein