Bømlo Skipsservice får Europas største båtheis
En båtheis med høy kapasitet er nøkkelen til videre vekst for Bømlo Skipsservice. Den nye mobile båtheisen skal etter planen være operativ i juli 2022 og kan løfte inntil 1000 tonn.
- Den nye båtheisen vil på alle måter gi oss et skikkelig løft. Den styrker eksisterende aktivitet ved at verftet blir enda mer fleksibelt og effektivt. Vi vil også kunne tilby flere og bedre tjenester til enda flere fartøystyper. Båtheisen blir ikke bare et nytt landemerke sør på Bømlo, men også et symbol på framgang og utvikling i et marked som drives av jakten på smarte og grønne løsninger, sier daglig leder Sveinung Vestbø i Bømlo Skipsservice.
Bømlo Skipsservice beholder den opprinnelige båtheisen med en kapasitet på 180 tonn. Den nye båtheisen bygges av Boat Lift srl i Italia og vil være totalt 26 meter høy og 24 meter bred. Til den skal det bygges en ny båthop på 17 meters bredde.
STOR: Dette er båtheisen som Bømlo Skipsservice har bestilt. Den skal være Europas største. ILLUSTRASJON: BØMLO SKIPSSERVICE
- Dette åpner for at vi kan ta opp trålere, ferjer, lektere og andre typer fartøy i størrelsen 200-1000 tonn, med lengder på opp mot 50-60 meter. Fordelen med båtheis er at vi raskt kan ta båter opp og ned av vannet - for bunninspeksjon, klassing, motorarbeid eller annen type service, sier Vestbø.
Investerer 130 millioner kroner
Den nye båtheisen til Bømlo Skipsservice er den største enkeltinvesteringen av en total investeringsramme på 130 millioner kroner. I løpet av 2022 vil det bli satt opp et nytt lager- og kontorbygg på 1800 kvadratmeter på dagens verftsområde for utleie til kunder som trenger plass til utstyr og materiell. I tillegg blir eksisterende kontorfasiliteter og motorverksted utvidet og betydelig oppgradert.
INVESTERER: Daglig leder hos Bomlø Skipsservice, Sveinung Vestbø, registrerer at verftet investerer tungt i disse dager. FOTO: BØMLO SKIPSSERVICE
- Det er veldig spennende å jobbe i Bømlo Skipsservice om dagen. Bunnlinja er positiv, og vi har allerede passert fjorårets rekordomsetning med flere måneder igjen av året. Jeg tror det skyldes at vi har perfekt beliggenhet og tilbyr de riktige tjenestene i et marked i vekst, sier Vestbø.
- Jeg tror også kundene legger merke til at vi alltid prøver å jobbe smartere og mer effektivt. Vi kommer til å fortsette å investere både i personell, kunnskap og utstyr, slik at vi blir enda mer kostnadseffektive i møte med konkurranse fra inn- og utland, legger han til.
- Tid er penger for rederne, så kort liggetid er sentralt i vår filosofi. Det oppnår vi gjennom et moderne og fleksibelt serviceverksted, med gode fasiliteter og dyktige medarbeidere. Jeg tror kundene våre opplever at vi har gjennomføringsevne og leverer høy kvalitet til konkurransedyktige priser, sier Sveinung Vestbø.
Tjenestetilbudet omfatter alt fra design til ferdigstilling innen skips- og motorservice, oppretting, rør- og hydraulikk, overflatebehandling, elektro, støyreduksjon og utslipps- og rensesystemer for eksos og ballastvann.
- Vi kan også levere teknologi og engineering knyttet til større ombygninger, for eksempel til hybriddrift. Vi ser for eksempel at også fiskeflåten stadig oftere velger batteriteknologi for å gjøre operasjonene både mer miljøvennlige og mer kostnadseffektive. Da kan vi hjelpe dem på veien, sier den daglige lederen.
Styrket motorkompetanse
- Uansett om fartøyet driver med fiske eller andre krevende operasjoner, så må mannskapet kunne stole på motoren sin. Vi kan gjennomføre både rutinemessig service og vedlikehold på alle typer motorer, men også ta reparasjonsoppdrag som haster. Vi har egen opprettingsavdeling både på Bømlo og i Bergen, som kan ta vare på kundenes roterende utstyr, sier Vestbø.
Kilde: Pressemelding fra Bømlo Skipsservice